لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

نرگس محمدی پس از هفته‌ها ممانعت ماموران امنیتی به بیمارستان منتقل شد


تقی رحمانی همسر نرگس محمدی می‌گوید تاخیر در اعزام نرگس به بیمارستان به همراه سال‌ها زندان و انفرادی سلامت او را با مشکلات جدی روبرو کرده است
تقی رحمانی همسر نرگس محمدی می‌گوید تاخیر در اعزام نرگس به بیمارستان به همراه سال‌ها زندان و انفرادی سلامت او را با مشکلات جدی روبرو کرده است

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر زندانی، پس از بیش از دو ماه رنج بردن از مشکلات سلامتی و ممانعت ماموران از اعزام او، به یک بیمارستان در تهران منتقل شد.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، که در فرانسه زندگی می‌کند، روز یکشنبه ششم آبان در حساب‌های شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که «پس از تقریبا ۹ هفته بی‌توجهی پزشکی، نرگس محمدی سرانجام به لطف حمایت فعالان مدنی و حقوق بشری، ائتلاف آزادی نرگس و فشار جامعه جهانی و رسانه‌ها، در بیمارستان بستری شد».

به گفته آقای رحمانی این تأخیر، «به همراه سال‌ها زندان و حبس انفرادی، به سلامت نرگس آسیب جدی وارد کرده است».

خانواده نرگس محمدی در هفته‌های گذشته بارها درباره وضعیت وخیم سلامتی این فعال حقوق بشر و جلوگیری نهادهای امنیتی و قضایی از اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان برای انجام آنژیوگرافی اطلاع‌رسانی کردند.

ممانعت نهادهای امنیتی از اعزام خانم محمدی به بیمارستان در حالی بود که بر اساس نظر پزشک، او برای انجام فوری «عمل آنژیوگرافی» باید به بیمارستان فرستاده می‌شد.

در این مدت پیگیری‌های وکلای نرگس محمدی از دادیاری، ریاست و بهداری زندان اوین، نیز به جایی نرسیده بود.

با ادامه این وضعیت چندی پیش شماری از هم‌بندی‌های نرگس محمدی در بند زنان زندان اوین با اشاره به وضعیت سلامت این فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، نسبت به عدم اعزام او به بیمارستان اعتراض کردند.

نرگس محمدی ۵۲ ساله، در ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۰ سال را در زندان سپری کرده و در مجموع به بیش از۳۶ سال حبس محکوم شده است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در این مدت بارها برای او در پرونده‌های جدید احکامی صادر کرده‌اند.

او در حال حاضر در زندان اوین تهران به جرم «تبلیغ علیه نظام» به ۱۲ سال حبس محکوم شده است.

این فعال حقوق بشر، ۲۸ مهر امسال به اتهام «عدم اطاعت و مقاومت در برابر دستورها» توسط شعبه ۲ دادگاه کیفری قدس به شش ماه حبس دیگر محکوم شد.

این اتهام علیه خانم محمدی و چهار زندانی سیاسی دیگر بند زنان اوین پس از اعتراض آن‌ها به اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی کرد، در مرداد امسال مطرح شد.

XS
SM
MD
LG