لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

«سه بار» از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان ظرف یک ماه گذشته جلوگیری شده است


 نتایج معاینات اخیر پزشکی نرگس محمدی نشان دهندهٔ وجود «یک توده در سینه» این زندانی سیاسی است
نتایج معاینات اخیر پزشکی نرگس محمدی نشان دهندهٔ وجود «یک توده در سینه» این زندانی سیاسی است

خانوادهٔ نرگس محمدی،‌ برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، می‌گویند نهادهای امنیتی و قضایی در یک ماه گذشته «سه بار» از اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان برای انجام آنژیوگرافی جلوگیری کرده‌اند.

صفحهٔ منسوب به خانم محمدی در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام روز پنج‌شنبه ۱۲ مهرماه به نقل از خانوادهٔ این فعال حقوق بشر گزارش داد این نهادها از خروج او از زندان در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۷ شهریور و ۱۰ مهرماه ممانعت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، با وجود نظر پزشک بر انجام فوری «عمل آنژیوگرافی» و پیگیری‌های وکلای نرگس محمدی از دادیاری، ریاست و بهداری زندان اوین، اجازه خروج او از زندان صادر نشده است.

خانوادهٔ نرگس محمدی در ادامه اعلام کردند: «ممانعت‌های مکرر و مخالفت‌های نهادهای امنیتی و قضایی، بدون پاسخگویی در روند درمان و رسیدگی‌های پزشکی نرگس، به‌طور آشکار سلامت او را مورد هدف قرار داده و امری نگران ‌کننده است.»

به گفتهٔ آن‌ها «پس از اعلام ریاست بهداری، معاونت سلامت و ریاست زندان مبنی بر صدور مجوز اعزام از سوی دادستانی به نرگس، مجدداً روز اعزام، ۱۰ مهر، اجازه خروج از زندان داده نشده است».

صفحهٔ اینستاگرامی نرگس محمدی همچنین نوشت: «مسئولان زندان اعلام کرده‌اند که مجوزِ دادستانی و مجوز اعزام زندان صادر شده بود، اما با دستور مخالفت با خروج و اعزام نرگس از خارج از زندان مواجه شدیم و اعزام ممکن نشد.»

کمیته راهبردی ائتلاف بین‌المللی «آزادی نرگس» ۳۰ شهریور امسال، در آستانهٔ نشست مجمع عمومی سازمان ملل، از جامعهٔ جهانی خواست با استفاده از این فرصت برای آزادی فوری و بدون قیدوشرط نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، اقدام کنند.

این کمیته در بیانیه‌ای با اشاره به وضعیت سلامت نرگس محمدی که «در ماه‌های اخیر در زندان اوین به‌طرز چشمگیری در خطر قرار گرفته» خواستار «مداخله دیپلماتیک» سران کشورها در نشست سازمان ملل برای نجات جان خانم محمدی شد.

این بیانیه ضمن یادآوری عارضه‌های‌ قلبی و ریوی نرگس محمدی، همچنین به نتایج معاینات اخیر پزشکی نرگس محمدی و «کشف یک توده در سینه» او اشاره کرده که موجب نگرانی است و نیاز به نظارت مداوم را می‌طلبد.

نرگس محمدی که از آبان ۱۴۰۰ در زندان اوین به سر می‌برد، خرداد امسال به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس دیگر محکوم شد.

گزارش شده که این فعال حقوق بشر زندانی دارای «بیماری قلبی و ریوی جدی» است و پیش از این نیز نهادهای حقوق بشری از جمله عفو بین‌‌الملل درباره وضعیت سلامتی نرگس محمدی ابراز نگرانی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ صفحه اینستاگرامی نرگس محمدی و وب‌سایت رادیوفردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG