لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

احمدرضا جلالی در زندان اوین «اعتصاب غذا می‌کند»


ویدا مهران‌نیا می‌گوید همسرش اعلام کرده گزینه‌ای جز اعتصاب غذا ندارد
ویدا مهران‌نیا می‌گوید همسرش اعلام کرده گزینه‌ای جز اعتصاب غذا ندارد

همسر احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی که از هشت سال پیش در ایران زندانی و به اعدام محکوم شده است، می‌گوید همسرش از زندان اوین اعلام کرده که دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

ویدا مهران‌نیا روز سه‌شنبه پنجم تیرماه به رسانه‌ها گفت همسرش فکر می‌کند تنها راهی که هرکس در دنیا می‌تواند صدای او را بشنود این است که از روز چهارشنبه دست به «اعتصاب غذا» بزند.

آقای جلالی، اردیبهشت سال ۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او سپس در دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد.

سوئد روز ۲۶ خردادماه گذشته، حمید نوری دادیار پیشین زندان گوهردشت را که در این کشور زندانی بود، با دو زندانی سوئدی مبادله کرد.

در اعتراض به این اقدام دولت سوئد، پیشتر احمدرضا جلالی در فایلی صوتی از زندان اوین خطاب به نخست‌وزیر سوئد، اولف کریسترسون می‌گوید: «شما تصمیم گرفتید با وجود خطر اعدام، من را رها کنید.»

ویدا مهران نیا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داد، گفت: «احمدرضا به‌عنوان یک پزشک به خوبی می‌داند با توجه به وضعیت جسمانی شکننده‌اش، یک اعتصاب غذا می‌تواند به‌طور بالقوه برای او کشنده باشد اما هیچ گزینه‌ای دیگر را پیش‌رو ندارد.»

به گفته خانم مهران‌نیا همسرش به‌دلیل دو اعتصاب غذای پیشین خود از آریتمی قلبی، افت ضربان قلب، افت فشار خون، زخم معده مزمن، کم خونی، و کاهش وزن شدید رنج می‌برد.

همسر احمدرضاجلالی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این پزشک، شوهر دوست‌داشتنی و پدر دو فرزند می‌خواهد بار دیگر به خانواده خود ملحق شود. او می‌خواهد یک بار دیگر به عنوان یک پزشک متعهد به جامعه خدمت کند.»

خانم مهران‌نیا گفت: «او می‌خواهد دوباره به عنوان یک انسان شناخته شود و با او [مثل یک انسان] رفتار شود.»

آقای جلالی گفته است که برای پایان دادن به این «وحشی‌گری بی‌پایان» نیازمند کمک جهانی است.

خانم مهران‌نیا همچنین در گفتگو با نشریه سوئدی افتونبلادت، با اشاره به اینکه آقای جلالی چند روزی است که از تماس تلفنی محروم شده است گفت: «آخرین باری که با همسرم تلفنی صحبت کردم گفت که از روز چهارشنبه اعتصاب غذای خود را آغاز خواهد کرد.»

دولت سوئد اصرار دارد که تلاش کرده است تا جلالی را آزاد کند، اما تهران از به رسمیت شناختن او به عنوان یک شهروند سوئدی امتناع کرده است زیرا به گفته مقامات امنیتی ایران، او پس از بازداشت در تهران، تابعیت سوئدی خود را دریافت کرده و او در هنگام بازداشت تنها تابعیت ایران را داشته است.

اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد روز ۲۷ خردادماه در یک مصاحبه رادیویی در واکنش به انتقاد خانواده جلالی دربارهٔ عدم آزادی او گفت: «برای ناامیدی آنها احترام زیادی قائلم، اما واقعاً این انتقاد را درک نمی‌کنم. راه جایگزین این بود که دو سوئدی دیگر را که حالا به کشور بازگشته‌اند، رها می‌کردیم.»

توبیاس بیلستروم وزیرخارجه سوئد نیز روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در ایمیلی به خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه سوئد از آقای جلالی دست نکشیده است، گفت: «تلاش‌ها برای آزادی او ادامه خواهد یافت.»

خانم مهران نیا قرار است روز دوم ژوئیه با آقای بیلستروم دیدار و دربارهٔ پرونده همسرش گفتگو کند.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل احمدرضا جلالی را بی‌گناه دانسته و تأیید کرده‌اند که او در بازی «بی‌رحمانه دیپلماسی گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی به زندان افتاده است. این نهادهای حقوق بشری بارها در بیانیه‌های مختلف خواستارآزادی بدون قید و شرط این زندانی دوتابعیتی شدند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «جاسوسی» بازداشت کرده و در مواردی آن‌ها را در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار و ابزار «باج‌گیری» در سیاست خارجی به‌کار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG