لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

احمدرضا جلالی از زندان اوین به نخست‌وزیر سوئد اعتراض کرد


در ادامه انتقادها از دولت سوئد به دلیل تبادل حمیدنوری دادیار پیشین زندان گوهردشت با دو زندانی سوئدی در ایران، یک فایل صوتی از احمدرضا جلالی، زندانی ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام منتشر شده است که در آن به نخست‌وزیر سوئد اعتراض می‌کند.

برخی رسانه‌ها و همچنین روزنامه سوئدی دیلی اکسپرسن، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد انتقاد آقای جلالی را در جریان یک مکالمه ضبط‌ شده با همسرش بازتاب داده‌اند.

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی در این تماس از زندان، نخست‌وزیر سوئد را متهم کرده است که او را از فهرست زندانیان برای مبادله کنار گذاشته است.

آقای جلالی، اردیبهشت سال ۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او سپس در دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد.

آقای جلالی در این گفت‌وگوی تلفنی با همسرش خطاب به نخست‌وزیر سوئد، اولف کریسترسون می‌گوید: «شما تصمیم گرفتید با وجود خطر اعدام، من را رها کنید.»

او در ادامه می‌گوید: «من از زندان اوین با شما صحبت می‌کنم. غار وحشتناکی که من هشت سال و دو ماه، تقریباً ۳۰۰۰ روز از عمرم را در آن گذرانده‌ام.»

او با اشاره به اینکه از آزادی دو زندانی دیگر سوئدی از زندان‌های جمهوری اسلامی خوشحال است تأکید می‌کند: «این به‌وضوح یک مورد تبعیض است.»

این در حالی است که نخست‌وزیر سوئد روز ۲۷ خردادماه، انتقاد همسر احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی زندانی در ایران، را که در قالب معامله تبادل زندانیان بین سوئد و ایران آزاد نشد، رد کرد.

اولف کریسترسون در یک مصاحبه رادیویی گفت: «برای ناامیدی آنها احترام زیادی قائلم، اما واقعاً این انتقاد را درک نمی‌کنم. راه جایگزین این بود که دو سوئدی دیگر را که حالا به کشور بازگشته‌اند، رها می‌کردیم.»

توبیاس بیلستروم وزیرخارجه سوئد روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه در ایمیلی به خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه سوئد از آقای جلالی دست نکشیده است، گفت: «تلاش‌ها برای آزادی او ادامه خواهد یافت.»

آقای بیلستروم روز شنبه ۲۶ خردادماه نیز دربارهٔ پرونده آقای جلالی گفته بوده که جمهوری اسلامی ایران رسماً تابعیت سوئدی احمدرضا جلالی را رد کرده و او را به عنوان شهروند سوئد نمی‌شناسد.

وزیرخارجه سوئد با اشاره به اینکه دولت سوئد برای آزادی جلالی، عزیزی و فلودروس تلاش بسیاری کرده است گفت که از ارائه جزئیات بیشتر این تلاش‌ها بخاطر امنیت آقای جلالی خودداری می‌کند.

اردیبهشت ماه امسال نیز شماری از «گروگان» های سابق جمهوری اسلامی در نامه‌ای به نخست‌وزیر سوئد نسبت به «ادامه بی‌تفاوتی» دولت سوئد و «اقدامات ناکافی» برای آزادی احمدرضا جلالی ابراز نگرانی کرده بودند.

این در حالی است که فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر به شدت از رویکرد دولت سوئد در جریان مبادله حمید نوری که به اتهام دست داشتن در اعدام و شکنجه زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، انتقاد کرده‌اند.

از جمله شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده جایزه صلح نوبل، در این زمینه گفت که دولت سوئد با تحویل یک «جنایت‌کار» به جمهوری اسلامی «به چهرهٔ عدالت نیم‌بندی که در جهان وجود داشت، خاک پاشید.»

در واکنش به این انتقادها، نخست‌وزیر سوئد تأکید کرده است که به عنوان نخست‌وزیر، مسئولیت ویژه‌ای در قبال امنیت شهروندان سوئدی دارم؛ بنابراین، دولت به همراه سرویس‌های امنیتی سوئد که با ایران مذاکره کرده‌اند، به‌طور فشرده بر روی این موضوع کار کرده است.

XS
SM
MD
LG