لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

تشدید تقابل با حقوق بشر٬ اقدامات جهانی برای مقابله با ايدز را تضعيف می‌کند


سازمان ملل می‌گوید٬ تقابل با حقوق بشر، با حقوق زنان و دگرباشان و تقابل با معیارهای دمکراتیک فعالیت این نهاد را به خطر انداخته است.
سازمان ملل می‌گوید٬ تقابل با حقوق بشر، با حقوق زنان و دگرباشان و تقابل با معیارهای دمکراتیک فعالیت این نهاد را به خطر انداخته است.

رئیس برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز روز سه‌شنبه هفتم آذر گفت به دلیل تشدید بی‌سابقه تقابل با موازین حقوق بشر که افراد در خطر ابتلا به ایدز را منزوی و طرد می‌کند واکنش جهانی به این بیماری تضعیف شده است.

وینی بیانییما افزود بخش قابل توجهی از جهان که آمار ابتلا به ایدز در آنجا رو به افزایش است کشورهایی هستند دگرباشان جنسیتی مجازات می‌شوند و یا استفاده شخصی از مواد مخدر و خدمات جنسی جرم محسوب می‌شود.

خانم بیانییما خاطر‌نشان کرد که عوامل دیگر افزایش ابتلا به ایدز انگ زدن و طرد کردن قربانیان این بیماری و فقدان برنامه‌های آموزش‌های جنسی است.

او در آستانه انتشار گزارش جدید برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز به خبرگزاری‌ها گفت:«این تقابل با حقوق بشر، با حقوق زنان و دگرباشان و تقابل با معیارهای دمکراتیک فعالیت ما را به خطر انداخته است.»

استراترژی و هدف اصلی برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز پایان دادن به شیوع این بیماری به عنوان خطری برای بهداشت عمومی تا سال ۲۰۳۰ است.

خانم بیانییما می‌گوید این هدف قابل دستیابی است چون بسیاری از کشورها در قاره آفریقا در مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده هستند. ولی در سایر بخش‌های جهان بخصوص در شمال آفریقا و اروپای شرقی موارد ابتلا به ایدز در حال افزایش است.

او افزود:«ما می‌گوئیم اهداف تعیین شده قابل دستیابی است ولی به این معنا نیست که حتما به این اهداف خواهیم رسید.»

براساس آمارهای برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز ۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و حدود ۱.۳ میلیون نفر از آنها مبتلایان جدید هستند. از این جمعيت حدود ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش درمانی بوده و دارو مصرف می‌کنند.

ولی به رغم این تلاش‌های گسترده جدیدترین آمارهای این نهاد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند.

در گزارش جدید این نهاد زیر عنوان «تشویق رهبری نهادهای محلی و خودجوش» بر ضرورت به رسمیت شناختن فعالیت گروه‌های محلی و حمایت مالی از فعالیت آنها تاکید شده است.

رئیس برنامه مشترک سازمان ملل در زمینه ایدز گفت چالش‌های دیگری نظیر اختصاص کمک مالی و بودجه بیشتر برای مقابله با ایدز و «کشمکش‌های جدی» با شرکت‌های بزرگ داروسازی برای عرضه داروهای ایدز به بهای قابل خرید در کشورهای فقیر و در حال توسعه نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG