لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

مسموم شدن ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات تقلبی در ایران طی ۴۵ روز


سخنگوی وزارت بهداشت ایران خبر داد که طی ۴۵ روز گذشته ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم شده و از این تعداد ۸۴ نفر فوت شده‌اند.

ایرج حریرچی روز دوشنبه هفتم آبان در یک نشست مطبوعاتی مسموم شدن این تعداد از افراد در مدت یک و ماه نیم گذشته را «بسیار غیرعادی» خواند.

به گفته آقای حریرچی، در « موج اخیر» مسومیت با الکل تا روز یکشنبه ۹۵۹ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و از این تعداد ۲۷ نفر نابینا یا کم‌بینا شده و ۳۰۵ نفر دیالیز شده‌اند.

بر اساس این آمار، در این مدت ۴۰۲ نفر در استان البرز، ۳۲۶ نفر در استان هرمزگان، ۷۶ نفر در استان خراسان شمالی و ۶۱ نفر در استان تهران به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که همه این افراد با الکل متیلیک (متانول) مسموم ‏شده‌اند که تعدادی از این مشروبات دست‌ساز بوده است.

متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول‌های بخش چاپ و تکثیر، چسب‌ها، رنگ و جلادهنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در هفته اول مهرماه گزارش‌هایی از مسمومیت صدها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در هشت استان ایران منتشر شد.

به گفته سرپرست اورژانس کشور، کم‌سن‌ترین افراد مسموم شده دو پسر ۱۲ ساله در استان‌های البرز و خراسان شمالی بودند و کم‌سن‌ترین فرد فوت شده یک زن ۱۹ ساله در استان البرز بود.

پس از این اتفاق مقامات نیروی انتظامی از بازداشت «یک زن و شوهر» به اتهام ساخت مشروب دست‌ساز خبر داده و اعلام کردند که آنان در تهیه مشروب دست‌ساز «از افزودنی‌ها و سایر مواد استفاده کرده‌اند».

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت بدون اشاره به تعداد افراد بازداشت شده گفت که در این زمینه «برخی دستگیری‌ها انجام شده است».

پیش از این محمدرضا قدیرزاده، از مقام‌های پزشکی قانونی ایران، اعلام کرده بود ۱۵۳ نفر در سال ۹۵ به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی در کشور جان باختند.

این مقام پزشکی قانونی همچنین تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ را به ترتیب ۱۴۵، ۹۳، ۱۳۶، ۱۳۵ و ۸۱ نفر ذکر کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG