لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

آمانو: ایران همچنان در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام است


یوکیا آمانو نسبت به افزایش فشارها برای بازرسی بیشتر هشدار داد (عکس: ژوئن ۲۰۱۸)
یوکیا آمانو نسبت به افزایش فشارها برای بازرسی بیشتر هشدار داد (عکس: ژوئن ۲۰۱۸)

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۰ بهمن گفته است، ایران همچنان در حال اجرای تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای وین موسوم به برجام است.

به گزارش رویترز، آقای آمانو در سخنرانی خود برای کارمندان آژانس بین المللی انرژی اظهار داشت: ایران در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرده است: مهم است که ایران به طور کامل به اجرای این تعهدات خود ادامه دهد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نظارت دارد، هشدار داد که فشار به این نهاد برای بازرسی بیشتر «غیرسازنده و به شدت زیان‌بار» است.

اسرائیل که از ابتدا مخالف توافق هسته‌ای وین بود از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است از «انبارهای هسته‌ای مخفی» و دیگر نقاط در ایران بازرسی کند.

دولت دونالد ترامپ نیز که ایالات متحده را از توافق هسته‌ای خارج ساخته، خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده است.

اما یوکیا آمانو، رئیس این نهاد بین‌المللی، با رد این درخواست‌ها اظهار داشت: «اگر اعتبار ما زیر سئوال برود و به طور خاص، اگر بخواهند مدیریت ذره‌بینی شود یا به آژانس برای راستی‌آزمایی‌ها فشار بیاورند، این امری غیرسازنده و زیان‌بار است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش فصلی خود که در ۲۱ آبان منتشر شد، اعلام کرده بود که ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی موسوم به «برجام» پایبند بوده است.

این سیزدهمین گزارش آژانس پس از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ بود.

این در حالی است دونالد ترامپ روز چهارشنبه از اظهارات نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص پایبندی ایران به برجام انتقاد کرد و گفت که آنها درباره تهدید ایران «ساده و خام» بوده و «اشتباه» می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشته بود: از زمان خروج از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، آنها بسیار متفاوت شده‌اند ولی همچنان منبع بالقوه خطر و درگیری هستند.

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که علاوه بر تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را نیز به حال تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالف سرسخت این توافق بوده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود.

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست. واشینگتن پیرو این تصمیم، در ماه مرداد و آبان بار دیگر تحریم‌های معلق شده ایران را بازگرداند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG