لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

 بازداشت ۵۸ نفر در روز انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل «اخلال در شعب اخذ رأی»


برخی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگارانی به رادیو فردا گفته‌اند توسط نیروهای امنیتی و قضایی با اتهاماتی چون «نشر اکاذیب»‌ و «تبلیغ علیه نظام» احضار یا تهدید شده‌اند
برخی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگارانی به رادیو فردا گفته‌اند توسط نیروهای امنیتی و قضایی با اتهاماتی چون «نشر اکاذیب»‌ و «تبلیغ علیه نظام» احضار یا تهدید شده‌اند

یک مقام قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید در روز برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری «۵۸ نفر» در شعب اخذ رأی بازداشت شده‌اند.

اصغر جهانگیر روز دوشنبه ۱۱ تیرماه در جلسه شورای عالی قضائی با بیان اینکه «اکثر این افراد در پایان همان روز آزاد شدند»، اعلام کرد این افراد «به دلایلی همچون ایجاد اخلال در شعب اخذ رأی و یا درگیری میان هواداران بازداشت شدند».

او به جزئیات بیشتری درباره محل دستگیری این افراد اشاره نکرد.

آقای جهانگیر همچنین اعلام کرد: «قبل از انتخابات حدود ۶۰۰ نفر از افرادی که در فضای مجازی فعالیت خلاف قانون داشتند، به صورت حضوری و تلفنی، توجیه شدند.»

او در ادامه گفت «۶۵۸ نفر» در روز انتخابات یعنی جمعه هشتم تیرماه «ارشاد» و «شش نفر که علی‌رغم تذکراتی که به آن‌ها داده شده بود، دست از رفتار‌های مجرمانه‌شان برنداشته بودند، احضار شدند».

این مقام قوهٔ قضائیه جزئیاتی در مورد اتهامات افرادی که به دلیل فعالیت در فضای مجازی «ارشاد» شده‌اند، ارائه نکرد.

با این حال برخی از فعالان سیاسی، مدنی، هنرمندان و روزنامه‌نگارانی به رادیو فردا گفته‌اند به دلیل انتشار مطالبی در مخالفت با شرکت در انتخابات توسط نیروهای امنیتی و قضایی با اتهاماتی چون «نشر اکاذیب»‌ و «تبلیغ علیه نظام» احضار یا تهدید شده‌اند.

پیش از این علاوه بر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل و گوهر عشقی، مادر دادخواه، مژگان ایلانلو، مستندساز حامی اعتراضات «زن زندگی آزادی» و سپیده رشنو مترجم زندانی، چهره‌ها و گروه‌های شناخته‌شده دیگری چون انجمن خانواده‌های دادخواه اعتراضات آبان ۹۸، مادران دادخواه کردستان و ۵۵ کنشگر سرشناس سیاسی از داخل و خارج از ایران نیز انتخابات را تحریم کرده‌ بودند.

پیشتر از انتخاباتی که به پیروزی ابراهیم رئیسی منجر شد به عنوان بی‌رونق‌ترین انتخابات یاد می‌شد، اما حال برای بی‌توجهی مردم به انتخابات در جمهوری اسلامی رکوردی جدید ثبت شده است. این در حالی است که علی خامنه‌ای چندین بار بر اهمیت حضور مردم تأکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG