لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

گزارش دو سازمان مردم‌نهاد درباره سرکوب و آزار هنرمندان حامی «زن، زندگی، آزادی»


در آستانه دومین سالگرد اعتراضات «‌زن، زندگی، آزادی»، سازمان‌های «ابتکار آزادی هنری» و «صداهای بدون مرز» با انتشارگزارش مشترکی با اشاره به نقش هنرمندان در این اعتراضات خواستار حمایت بین‌المللی از آنها شد.

این دو سازمان مردم نهاد روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه با اشاره به نقش حیاتی هنر در الهام‌بخشی وپایداری جنبش اعتراضی سال ۱۴۰۱ تاکید کرده‌اند که هنرمندان از نخستین گروه‌هایی بودند که از سوی حکومت جمهوری اسلامی هدف حمله قرار گرفتند.

بر پایه این گزارش از شهریور ۱۴۰۱ تا کنون، گزارش‌هایی از تهدید و آسیب زدن به هنرمندان ایرانی به‌دلیل حمایتشان از این جنبش منتشر شده است.

این گزارش تصریح می‌کند که از آغاز این جنبش، دولت جمهوری اسلامی با حملات متعدد ازجمله ممنوعیت کار، بازداشت و محاکمه‌های خودسرانه، شکنجه، فشار برای اعترافات نادرست، محدودیت‌های سفر و سرکوب فراملی، هنرمندان را تحت فشار قرار داده است.

در بخش دیگری ازاین گزارش مفصل با اشاره به وضعیت نگران‌کننده بسیاری از هنرمندان ایرانی تاکید شده که بسیاری از آنان به حمایت فوری از سوی جامعه بین‌المللی، مانند کمک‌های مهاجرتی و اسکان مجدد نیاز دارند.

گزارش دو سازمان در مورد سرکوب هنرمندان ایرانی در گفتگو با امید معماریان
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:05 0:00
لینک مستقیم

این گزارش از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که مشارکت‌ هنرمندان ایرانی در این جنبش را به عنوان اشکالی از فعالیت سیاسی در دفاع از حقوق بشر به رسمیت بشناسد.

سازمان ابتکار آزادی هنری (AFI) و صداهای بدون مرز (VU) همچنین با استفاده از منابع مختلف به شناسایی قوانین، سیاست‌ها و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب هنرمندان به کار می‌برد، پرداخته‌ و نقش بسیاری از هنرمندان ایرانی را در دفاع از حقوق بشر در این جنبش آشکار کرده است.

نویسندگان این گزارش با تاکید بر نقش کلیدی هنرمندان در گسترش جنبش زن، زندگی، آزادی به تحلیل و بررسی ۲۶ نمونه از آثار هنری خلق شده از این جنبش پرداخته که چگونه هنرمندان چگونه با استفاده از هنر خود به موضوع مرگ ژینا- مهسا امینی پرداخته‌اند.

این گزارش همچنین به موضوع سانسور، نظارت و تدابیر تنبیهی جدید علیه هنرمندان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته که نشان می‌دهد که پس از شهریور ۱۴۰۱ ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌‌طور قابل توجهی تلاش‌های خود را برای سرکوب بیان هنری و کنترل بر هنرمندان برجسته افزایش داده است.

این سرکوب از جمله از طریق نظارت آنلاین، ایجاد تیم‌های ویژه برای نظارت بر افراد مشهور، ممنوعیت کار و تهدید به اقدام قانونی انجام شده است.

طی دو سال گذشته گزارش‌های متعددی درباره سرکوب هنرمندان حامی اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی منتشر شده است که به‌ویژه زنان هنرمند مخالف حجاب اجباری را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG