لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

سوریه در سال ۲۰۲۴ میزبان کنفرانس انرژی کشورهای عربی خواهد بود


بر اثر جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر کشته، حدود نیمی از جمعیت آواره و یا مجبور به مهاجرت شده و اقتصاد کشور ویران شده است
بر اثر جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر کشته، حدود نیمی از جمعیت آواره و یا مجبور به مهاجرت شده و اقتصاد کشور ویران شده است

وزیر انرژی سوریه روز پنجشنبه ۱۸ آذر اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۲۴ میزبان کنفرانس انرژِی کشورهای عربی خواهد بود. این امر نشانه دیگری از جهت‌گیری کشورهای عربی به سمت بهبود مناسبات با رژیم بشار اسد تلقی می‌شود.

وزارت انرژی سوریه در بیانیه خود افزود این تصمیم در جلسه مجازی روز سه‌شنبه و با رای غیرعلنی اعضای سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت اتخاذ شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه قرار است کنفرانس سال ۲۰۲۳ در قطر برگزار شود.

حکومت‌های عربی منطقه در سال جاری در راستای عادی‌سازی مناسبات با حکومت سوریه گام‌های محدودی برداشته‌اند. سوریه در سال ۲۰۱۱ و همزمان با شروع جنگ داخلی در این کشور از اتحادیه کشورهای عربی (جامعه عرب) اخراج شد.

چند کشور عربی سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرده و تعدادی از مقامات ارشد کشورهای عربی با هدف از سرگیری مناسبات اقتصادی و تجاری به سوریه سفر کرده‌اند.

روند احیای مناسبات با سوریه نشان می‌دهد که کشورهای عربی که در آغاز جنگ داخلی از گروه‌های مخالف حکومت حمایت می‌کردند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم حافظ اسد در پی تسلط بر بخش مهمی از خاک سوریه از این بحران جان به در برده است.

بر اثر جنگ داخلی سوریه صدها هزار نفر کشته، حدود نیمی از جمعیت آواره و یا مجبور به مهاجرت شده و اقتصاد کشور ویران شده است.

قبل از شروع جنگ داخلی حجم تولید نفت سوریه ۳۵۰ هزار بشکه در روز بود و حدود نیمی از آن صادر می‌شد. حجم تولید آن در حال حاضر حدود ۲۴ هزار بشکه در روز است که فقط بخش ناچیزی از مصرف داخلی را تامین می‌کند.

بخش اعظم میادین و تاسیسات نفتی سوریه در کنترل نیروهای کرد است که نواحی شمال شرقی کشور را اداره می‌کنند. رژیم بشار اسد در طول جنگ داخلی برای تامین انرژی مورد نیاز در مناطق تحت کنترل خود به ایران تکیه کرده است.

ماه گذشته برای انتقال گاز به لبنان از طریق خط لوله‌ای که از حدود یک دهه پیش در منطقه احداث شده دولت‌های سوریه، مصر و اردن قرارداد جدیدی امضا کردند.

سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت در سال ۱۹۶۸ میلادی و فقط با عضویت لیبی، عربستان سعودی و کویت تاسیس شد و مقر مرکزی آن در کویت است. الجزایر، قطر، بحرین و امارات متحده عربی سه سال بعد به این سازمان پیوستند.

در سال‌های بعد و با تغییر منشور این سازمان علاوه بر آنهایی که صادرات اصلی آنها نفت است سایر کشورهای عربی که نفت و گاز بخش مهمی از صادرات آنهاست نظیر مصر و سوریه توانستند به عضویت این سازمان درآیند.

این سازمان در وبسایت خود مجموع ذخایر نفتی کشورهای عضو را حدود ۷۰۴ میلیارد بشکه در سال تخمین می‌زند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG