لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

گفت‌وگوی بشار اسد با خامنه‌ای در مورد سرنوشت حمایت جمهوری اسلامی از سوریه


راست به چپ: علی خامنه‌ای، بشار اسد و محمد مخبر
راست به چپ: علی خامنه‌ای، بشار اسد و محمد مخبر

به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که ۱۱ روز پس از مرگ رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده، آن دو را مجریان اصلی برنامه‌های علی خامنه‌ای در سوریه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بشار اسد روز پنج‌شنبه دهم خرداد در دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مرگ ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در سانحه بالگرد را به او تسلیت گفت و خطاب به او گفت: «روابط ایران و سوریه روابطی راهبردی است که تحت هدایت‌های جنابعالی پیش می‌رود و در رأس اجرای آن، رئیسی و امیرعبداللهیان بودند.»

بنابر این گزارش، علی خامنه‌ای نیز این موضوع را تأیید کرد اما خطاب به بشار اسد تأکید کرد که «اکنون نیز آقای مخبر با دارا بودن اختیارات رئیس‌جمهور، همان رویکرد را ادامه می‌دهد و امیدواریم همه امور به بهترین وجه به پیش برود.»

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی که در پی مرگ او تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیر آینده سرپرستی این نهاد را در دست دارد روز ششم خرداد در گفت‌وگو با زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین هم به او در زمینه ادامه پشتیبانی دلگرمی داده بود.

او به زیاد نخاله گفت که راهبرد اساسی جمهوری اسلامی در پشتیبانی از گروه‌ها و جریانات نیابتی خود در منطقه، به‌خصوص گروه‌های فلسطینی مورد حمایت ایران، «با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی شبکه گروه‌های مورد حمایت خود در منطقه را «محور مقاومت» می‌نامند و سوریه نیز بخشی از این «محور» تلقی می‌شود.

با این حال، کارشناسان معتقدند که به‌رغم حملات پیاپی منتسب به اسرائیل به خاک سوریه که مهم‌ترین مورد آن حمله به کنسولگری ایران در دمشق بود و خطر گسترش جنگ به کشورهای دیگر را افزایش داده، حکومت بشار اسد «تلاش» می‌کند در جنگ غزه و حواشی آن «درگیر نشود».

سال گذشته سوریه پس از حدود ۱۲ سال به جمع کشورهای اتحادیه عرب پذیرفته شد. دمشق از طریق بهبود مناسبات خود با کشورهای عربی ثروتمند حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند سرمایه‌گذاری خارجی برای بازسازی کشور پس از سال‌ها جنگ و ویرانی را جلب کند.

علی خامنه‌ای در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه خود با بشار اسد ظاهراً در این زمینه به او هشداری داده و به نوشته رسانه‌های داخلی ایران به او گفت که «غربی‌ها و دنباله‌های آنها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوه‌های دیگر و از جمله وعده‌هایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه از معادلات منطقه خارج کنند.»

از واکنش بشار اسد به این قسمت از اظهارات علی خامنه‌ای در رسانه‌های داخلی مطلبی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG