لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

اعلام «وضعیت اضطراری» در کورسک روسیه؛ مسکو نیروهای تازه‌نفس بیشتری اعزام کرد


تصویری ویدئویی از میزان خسارت وارده به یک کاروان نظامی ارتش روسیه در استان کورسک این کشور
تصویری ویدئویی از میزان خسارت وارده به یک کاروان نظامی ارتش روسیه در استان کورسک این کشور

روسیه روز جمعه ۱۹ مرداد در استان کورسک، هم‌مرز با اوکراین، وضعیت اضطراری فدرال اعلام و نیروهای تازه‌نفس بیشتری به این منطقه اعزام کرد.

رخنه ارتش اوکراین به این ناحیه با صدها نیرو که از روز ۱۶ مرداد آغاز شد بزرگترین حمله این کشور به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ است.

همزمان، مقامات اوکراینی خبر دادند بر اثر اصابت موشک‌هایی که از جنگنده‌های روسیه شلیک شد به یک مرکز خرید در محله‌ای مسکونی شهر کوستیانتینیفکا، در شرق اوکراین واقع در ناحیه دونتسک، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۳۵ نفر مجروح شده‌اند.

مقابله با رخنه ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت نیروهای کمکی برای مقابله با رخنه ارتش اوکراین به نواحی مرزی استان کورسک اعزام شده‌اند.

خبرگزاری ریا- نووستی به نقل از این بیانیه گزارش داد که ارتش روسیه راکت‌اندازهای چندگانه، تانک، توپخانه سنگین و کامیون‌های سنگین مخصوص حمل نیرو و نفربر به منطقه اعزام کرده است.

الکسی اسمیرونف، فرماندار موقت استان کورسک، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «وضعیت عملیاتی در کورسک کماکان دشوار است».

براساس جدیدترین آمارهای رسمی، حدود سه هزار نفر از ساکنان نواحی مرزی کورسک تخلیه شده و اداره دفاع غیرنظامی و سرویس خدمات اجتماعی برای کمک به مردمی که از مناطق درگیری تخلیه می‌شوند بسیج شده‌اند.

در مورد جزئیات و اهداف استراتژیک حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین به نواحی مرزی روسیه اطلاعات چندانی در دست نیست و مقامات دولت اوکراین و فرماندهان ارتش این کشور نیز از ابراز نظر در مورد جزئیات این عملیات خودداری می‌کنند.

اما میهایلو پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه گفت: «این عملیات روسیه را وادار خواهد کرد که بپذیرد جنگ به مرور به داخل قلمرو آن کشور گسترش یافته است».

او درعین حال خاطرنشان کرد که این عملیات امکان چانه‌زنی اوکراین در مذاکرات احتمالی با مسکو را افزایش می‌دهد.

در همین حال، روز جمعه ویدئویی در رسانه‌های اوکراینی منتشر شد که نشان می‌دهد سربازان اوکراینی کنترل یک مرکز اندازه‌گیری گاز در شهر سودژا در منطقه کورسک را در دست دارند.

سربازان در این ویدئو می‌گویند که کنترل شهر سودژا را نیز در دست دارند.

خبرگزاری رویترز گفته که نمی‌تواند اصالت این ویدئو را تأیید کند و ستاد کل ارتش اوکراین نیز در این مورد اظهارنظر نکرده است.

ارتش اوکراین در شرایطی به خاک روسیه رخنه کرده است که پیشروی کند ولی پیوسته ارتش روسیه در استان دونتسک، واقع در شرق اوکراین، ادامه دارد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به صراحت اعلام کرده که مسکو قصد دارد تمامی قلمرو این استان را تصرف کند.

دولت روسیه معمولا در شرایطی «وضعیت اضطراری فدرال» اعلام می‌کند که شمار قربانیان بیش از ۵۰۰ نفر و خسارات مادی از مرز ۵۰۰ میلیون روبل (حدود شش میلیون دلار) عبور کند.

نبرد در استان کورسک بخش گسترده‌ای از پوشش رسانه‌های روسیه، از جمله شبکه تلویزیون دولتی و وبسایت‌های خبری، را به خود اختصاص داده است.

بخشی از این گزارش‌ها بازپخش ویدئوهای وزارت دفاع روسیه در مورد خسارات و تلفات نیروهای اوکراینی و بخشی دیگر منعکس‌کننده وضعیت بحرانی ساکنان منطقه، از جمله انتقال آوارگان به نقاط امن یا جمع‌آوری و انتقال نیازهای ضروری برای آوارگان است.

موسسه مطالعات جنگ، پژوهشکده‌ای در واشینگتن، روز پنجشنبه در جدیدترین ارزیابی خود گفت نیروهای اوکراینی تا عمق حدود ۳۵ کیلومتری خاک روسیه رخنه کرده‌اند.

این پژوهشکده افزود: «فقدان واکنش منظم روسیه و ضریب پیشروی نیروهای اوکراین نشان می‌دهد که عملیات به هدف اصلی خود که غافلگیر کردن روسیه بود دست یافته است».

همزمان با این تحولات، حملات اوکراین به اهداف نظامی و زیرساخت‌های انرژی در عمق خاک روسیه ادامه دارد.

یک مقام امنیتی اوکراین که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته است یک پایگاه هوایی در ناحیه لیپتسک، واقع در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک روسیه، پنجشنبه شب با پهپاد هدف حمله قرار گرفت.

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین نیز حمله پهپادی به پایگاه هوایی لیپتسک- ۲ در نخستین ساعات بامداد جمعه را تایید کرد و گفت نیروی هوایی روسیه از این پایگاه برای پرواز جنگنده‌های سوخو-۳۴، سوخو-۳۵ و میگ-۳۱ استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه گفت در طول شب گذشته ۷۵ پهپاد اوکراین از جمله ۱۹ پهپاد را بر فراز ناحیه لیپتسک رهگیری و سرنگون کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG