لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

جان باختن دست‌کم ۱۲ نفر در پی واژگونی قایق مهاجران در کانال مانش


انتقال یکی از پناهجویان مجروح پس از واژگون شدن قایق
انتقال یکی از پناهجویان مجروح پس از واژگون شدن قایق

گارد ساحلی فرانسه اعلام کرد بر اثر واژگون شدن قایق حامل مهاجران در کانال مانش دست‌کم ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۵۰ نفر دیگر از سرنشینان این قایق کوچک نجات یافته‌اند.

وزیر کشور فرانسه گفت این حادثه حوالی ساعت ۸ بامداد روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور روی داده است.

ژرال دارمنن افزود عملیات تجسس و نجات سرنشینان این قایق هنوز ادامه دارد و تحقیقات اولیه حاکی است که دو نفر مفقود و عده‌ای نیز مجروح شده‌اند. او به دلیل اهمیت این حادثه شخصاً به شهر بندری بولون- سور- مر در شمال غربی فرانسه خواهد رفت.

خبرگزاری فرانسه به نقل یک منبع مطلع بدون ذکر نامش گزارش داد که تعداد کشته شدگان ۱۳ نفر است.

این قایق در مسیر حرکت از سواحل فرانسه به سوی بریتانیا و در آب‌های سرزمینی فرانسه در نزدیکی بندر بولون- سور- مر غرق شده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های بریتانیایی می‌گویند این پر تلفات‌ترین مورد از حوادثی است که در سال جاری میلادی در کانال مانش روی داده است.

با احتساب قربانیان این حادثه تعداد مهاجران و پناهجویانی که از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند به حدود ۴۰ نفر می‌رسد.

مقابله با مهاجرت غیرقانونی از مسیر کانال مانش یکی از اولویت‌های فرانسه و بریتانیا است ولی آمار مهاجرانی که به خاک بریتانیا می‌رسند نشان می‌دهد که تلاش‌های دو کشور تاکنون به موفقیت چندانی نرسیده است.

براساس آمارهای دولت بریتانیا فقط در یک هفته اخیر بیش از دو هزار مهاجر از این مسیر خود را به بریتانیا رسانده‌اند.

حدود یک هفته پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار خود تأکید کردند که دو کشور همکاری با هدف مسدود کردن مسیر حرکت مهاجران در کانال مانش را افزایش خواهند داد.

کانال مانش یکی از پر رفت‌وآمدترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی است و آب‌های منطقه امواج نیرومندی دارد. حرکت قایق‌های کوچک و فرسوده‌ای که مهاجران از آن‌ها استفاده می‌کنند در این منطقه بسیار خطرناک است.

XS
SM
MD
LG