لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

طوفان «هلین» در آمریکا؛ ده‌ها کشته و قطع برق میلیون‌ها نفر


«هلین» یکی از شدیدترین طوفان‌ها در تاریخ معاصر آمریکا، بخش‌های گسترده‌ای از ایالت‌های فلوریدا و جورجیا را درنوردید، دست کم ۳۰ کشته به جا گذاشت و بر اساس آخرین گزارش‌ها برق بیش از چهار میلیون خانه و مغازه را قطع کرد.

ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، ضمن تأیید مرگ یک راننده بر اثر اصابت آوار ناشی از توفند به خودرو او گفت به احتمال فراوان آمار تلفات افزایش خواهد یافت.

ساعتی بعد، سی‌ان‌ان گزارش داد در شهر پینلا در همین ایالت پنج تن کشته شدند و سپس رسانه‌ها از مرگ دست‌کم ۳۰ نفر در دو ایالت بر اثر این طوفان خبر دادند.

شرکت‌های انتقال برق اعلام کردند که در ایالت فلوریدا برق بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ایالت جورجیا برق حدود یک میلیون و در کاررولینای جنوبی برق ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده قطع شده است. همچنین در دو ایالت تنسی و کارولینای شمالی نیز مناطق زیادی بدون برق مانده‌اند.

سرعت این توفند (طوفان بزرگ) هنگام ورود به ایالت فلوریدا حدود ۲۲۵ کیلومتر در ساعت بود و پس از حرکت به سمت شمال و ایالت جورجیا سرعت آن به حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته بود.

پیش‌بینی اداره هواشناسی حاکی است که تحت تأثیر این توفند میزان بارندگی در برخی مناطق به حدود ۵۰ سانتی‌متر خواهد رسید.

مرکز ملی توفند نگاری آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد که شدت «هلین» از توفند به یک توفان حاره‌ای کاهش یافته است.

این مرکز افزود که در طول بعد از ظهر و شب از شدت آن بیشتر کاسته می‌شود ولی در برخی از نقاط احتمال شدت گرفتن باد، بارش شدید باران و خطر جانی ادامه خواهد یافت.

اداره پلیس ناحیه تیلور در ایالت فلوریدا در پیامی در شبکه‌های اجتماعی از آن دسته از ساکنان که قصد ندارند منطقه را تخلیه کنند خواست نام و تاریخ تولد خود را با جوهر دائمی روی بازوهایشان بنویسند تا در صورت بروز حادثه به شناسایی آنها و مطلع کردن خانواده کمک کند.

مقامات ناحیه پاینلاس، در مناطق بسیار کم ارتفاع بین خلیج مکزیک و خلیج تامپا، به ساکنان هشدار داده‌اند که پیامدهای این توفند ممکن است به شدت توفند «ایدالیا» در سال گذشته باشد که بیش از هزار و ۵۰۰ خانه را زیر سیل برد.

فعالیت فرودگاه‌های سن پترزبورگ، تامپا و تالاهاسی در ایالت فلوریدا از روز پنجشنبه متوقف شده است.

گزارش‌ها حاکی است که بارش شدید باران در ایالت‌های فلوریدا، جورجیا، کارولینای جنوبی، تنسی و بخشی‌هایی از کارولینای شمالی ادامه دارد.

کشت پنبه و گردوی آمریکایی در ایالت جورجیا که در میانه فصل برداشت هستند به شدت از این وضعیت آسیب خواهد دید.

یک کارشناس بیمه سوانح طبیعی گفت ضرر شرکت‌های خصوصی بیمه ممکن است به سه تا شش میلیارد دلار و هزینه طرح‌های بیمه دولتی نیز احتمالاً به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید.

شرکت‌های تولید انرژی در سواحل جنوب شرقی آمریکا و حاشیه خلیج مکزیک فعالیت خود را کاهش داده و برخی از تأسیسات خود در این مناطق را تخلیه کرده‌اند.

مدیر اداره فدرال مدیریت سوانح در نشستی خبری در کاخ سفید گفت روز جمعه برای ارزیابی از میزان خسارت به ایالت فلوریدا می‌رود.

XS
SM
MD
LG