لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

هشدار در مورد اثرات طوفان خطرناک «هِلین» در آمریکا و خلیج مکزیک


فلوریدا
فلوریدا

مرکز ملی طوفان ایالات متحده در مورد ادامهٔ حرکت طوفان بسیار خطرناک «هلین» که روز پنج‌شنبه به ایالت فلوریدا در آمریکا رسید، و ویرانی گسترده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، هشدار داد.

انتظار می‌رود این یکی از بزرگ‌ترین طوفان‌های خلیج مکزیک باشد.

بر اساس گزارش‌ مرکز یادشده، طوفان هلین با بادهایی با سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت به سواحل فلوریدا رسید، و سپس در روز جمعه از طوفان درجه ۴ به درجه ۲ کاهش یافت. با این همه مرکز ملی هواشناسی آمریکا هم‌چنان آن را طوفان «قدرتمند» توصیف می‌کند.

در پی وقوع این طوفان، روز گذشته در ایالت فلوریدا، بیش از یک میلیون نفر بدون برق بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر فرودگاه‌های دو شهر تامپا و تالاهاسی در فلوریدا بسته شده‌اند و سایر شهرهای ساحل غربی فلوریدا سیل‌زده‌اند.

مایک برنان، مدیر مرکز ملی طوفان ایالات متحده، احتمال زنده‌ ماندن افرادی که در معرض این طوفان قرار می‌گیرند را کم توصیف کرده و گفته که امواج همراه هلین، می‌توانند خانه‌ها را ویران کنند، ماشین‌ها را جابه‌جا کنند و سطح آب را به سرعت بالا ببرند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از مردم خواسته به هشدارهای رسمی تخلیه محل زندگی خود توجه کنند. هم‌اکنون در ۱۲ ایالت آمریکا برای ساکنان هشدار صادر شده است.

سرویس ملی هواشناسی اعلام کرد که این منطقه ممکن است به شدت آسیب ببیند، زیرا بیش از یک قرن است که در منطقه ساحلی فلوریدا سیل دیده نشده است.

این سازمان هشدار داد: «این یکی از مهم‌ترین رویدادهای آب و هوایی خواهد بود که در بخش‌های غربی منطقه در دوران مدرن اتفاق می‌افتد.»

بیش از ۵۵ میلیون آمریکایی تحت تاثیر هلین قرار دارند و این طوفان می‌تواند تبدیل به قوی‌ترین طوفانی شود که در بیش از یک سال گذشته ایالات متحده را درنوردیده است.

دانشمندان می گویند تغییرات آب و هوایی احتمالاً در تشدید سریع طوفان‌ها نقش دارد.

در ماه‌های اخیر نیز چند طوفان در نقاط مختلف جهان، جان شمار زیادی از مردم را گرفت. از جمله اواسط شهریورماه سال جاری، رسانه دولتی ویتنام گزارش داد که بر اثر بارندگی، سیلاب شدید و رانش زمین ناشی از توفند «یاگی» دست‌کم ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و ۱۴۰ نفر دیگر مفقود شدند.

«یاگی» شدیدترین توفندی است که در دهه‌های اخیر در ویتنام و دیگر نقاط جنوب شرقی آسیا روی داد. سرعت وزش باد در این منطقه همزمان با وقوع طوفان به حدود ۱۵۰ کیلومتر در ساعت رسید.

وقوع طوفان‌های سهمگین و مرگبار در تابستان و در نواحی جنوب شرقی آسیا بی‌سابقه نیست. اما به گفته پژوهشگران، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، باعث افزایش تعداد و شدت بروز طوفان‌های مرگبار شده‌ است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG