لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

مرگ دست‌کم ۶۴ نفر بر اثر وقوع گردبادهای کنتاکی تایید شد


ویرانی شهر میفیلید در ایالت کنتاکی آمریکا بر اثر وقوع گردباد
ویرانی شهر میفیلید در ایالت کنتاکی آمریکا بر اثر وقوع گردباد

مرگ دست‌کم ۶۴ نفر از جمله شش کودک بر اثر وزش چندین گردباد پیاپی در ایالت کنتاکی آمریکا تایید شد.

هر چند تعداد تلفات از رقمی که قبلا تخمین زده شده بود کمتر است ولی فرماندار ایالت کنتاکی روز دوشنبه ۲۲ آذر گفت با ادامه عملیات جستجو و امداد در نقاطی که بیش از همه آسیب دیده‌اند اين رقم به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

اندی بیشیر، فرماندار کنتاکی، در یک نشست خبری گفت: «ارزیابی دقیق از تعداد تلفات و میزان خسارات ممکن است هفته‌ها طول بکشد». او خاطرنشان کرد که قربانیان این سوانح از نوزادان پنج ماهه تا سالمندان ۸۶ ساله بوده‌اند و هنوز ۱۰۵ نفر در فهرست مفقودشدگان هستند.

نهادهای محلی هنوز در حال تحقیق پیرامون مفقود شدن حداقل هشت نفر در یک کارخانه شمع‌سازی در شهر میفيلد واقع در جنوب غربی ایالت کنتاکی هستند.

به گفته مالک این کارخانه، هنگام وقوع گردبادها ۱۱۰ کارگر مشغول کار بودند و تاکنون فقط سلامت ۹۴ نفر از آن‌ها تایید شده است.

در شهر میفیلد که یکی از کانون‌های اصلی وزش گردباد بود علاوه بر این کارخانه، ساختمان پاسگاه پلیس و ایستگاه آتش‌نشانی نیز ویران شده است.

مدیر اداره سوانح ایالت کنتاکی نیز در این نشست خبری گفت هنوز بیش از ۲۸ هزار ساختمان مسکونی و تجاری بدون برق هستند.

به گفته فرماندار کنتاکی، بیش از ۳۰۰ پرسنل گارد ملی و کارکنان نهادهای امداد ایالتی مشغول توزیع مواد غذایی و آواربرداری هستند.

کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به زودی از کنتاکی بازدید خواهد کرد ولی تاریخ دقیق سفر او را اعلام نکرده است.

فرماندار ایالت کنتاکی که در طول نشست خبری بسیار متاثر بود و صدایش می‌لرزید گفت عملیات تجسس و امداد پس از این فاجعه بزرگ برای کارکنان نهادهای مسئول از نظر عاطفی و روحی کار بسیار دشواری بوده است.

او افزود: «این کارکنان با صحنه‌های دلخراش مرگ و ویرانی و به فاصله چند دقیقه دیگر با شادی ناشی از نجات مردم که زیر آوار مانده‌اند، روبرو می‌شوند».

جو بایدن روز یکشنبه رسما ایالت کنتاکی را «منطقه فاجعه‌زده» اعلام کرد که زمینه اختصاص بودجه ویژه از سوی دولت فدرال برای جبران خسارات را هموار خواهد کرد.

در ایالت ایلینوی نیز بر اثر ویران شدن یک انبار شرکت آمازون شش کارگر این شرکت جان خود را از دست دادند.

بر اثر وزش گردبادها در ایالات دیگر آمریکا نیز چندین نفر از جمله چهار نفر در ایالت تنسی، دو نفر در ايالت میزوری و دو نفر نیز در ایالت آرکانزاس کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG