لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

ترامپ آزمایش موشکی کره شمالی را «بی‌احترامی بزرگ به چین» توصیف کرد


کره شمالی صبح روز دوشنبه یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد.
کره شمالی صبح روز دوشنبه یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی گفت این کشور با پرتاب موشک جدید یک «بی‌احترامی بزرگ» در حق چین مرتکب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ روز دوشنبه هشتم خرداد تصریح کرد: «کره شمالی با پرتاب یک موشک بالستیک دیگر به همسایگانش از جمله چین بی‌احترامی کرده است... با این حال چین تمام تلاش خود را انجام داده است».

چین هم روز دوشنبه کره شمالی را تشویق کرد که شرایط را برای بازگشت به میز گفت‌وگو پس از آزمایش موشکی فراهم سازد.

وزیر امورخارجه چین در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر وضعیت در شبه جزیره کره بغرنج و حساس است و ما امیدواریم همه طرف‌ها خونسردی و خویشتنداری خود را حفظ کنند».

روسیه نیز ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی کره شمالی، خواستار خویشتنداری جامعه جهانی شد.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه که برای دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس به‌سر می‌برد گفت راجع به وضعیت «سخت و خطرناکی که برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی ایجاد کرده» با امانوئل مکرون بحث و تبادل‌نظر کرده است.

ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: «ما از تمام شرکای‌مان که در حال مذاکره با آن‌ها هستیم می‌خواهیم که به‌خصوص در مورد اقدام نظامی در این منطقه از خود خویشتنداری نشان دهند».

کره شمالی صبح روز دوشنبه یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند این موشک احتمالا از نوع موشک‌های کوتاه‌برد «اسکاد» بود. پرتاب موشک در حالی صورت گرفته که وضعیت در شبه‌جزیره کره با تنش و بحران روبه‌روست.

بنا بر گزارش‌ها، موشک کوتاه‌برد آزمایش‌شده در آب‌های سواحل شرقی آن کشور فرود آمده‌ است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی که از نزدیک فعالیت‌های نظامی همسایه شمالی خود را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای گفته است: «این موشک حدود ۴۵۰ کیومتر را طی کرد».

ستاد فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده نیز پرتاب اخیر را تایید کرده و می‌گوید این موشک برای مدت شش دقیقه، تا زمانی که در دریای ژاپن/دریای شرق، فرود آمد، رصد شد.

به گفته این ستاد، موشک اخیر «تهدیدی برای آمریکای شمالی به‌شمار نمی‌رود».

مون یااین، رئیس‌جمهوری کره جنوبی پس از این رخداد خواستار تشکیل نشست شورای امنیت آن کشور شد. آقای مون که به‌تازگی در انتخابات پیروز شده، چهره‌ای هوادار مذاکره با پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود.

رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند آزمایش‌‌های پی‌درپی اخیر در کره شمالی، ضربه‌ای به تلاش‌های دولت جدید برای بهبود وضعیت در شبه‌جزیره کره ارزیابی می‌شود.

تنها یک روز پیش از پرتاب موشک کوتاه‌برد پیونگ یانگ در روز دوشنبه، خبرگزاری رسمی کره شمالی از حضور کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، در مراحل آزمایش یک «سامانه جدید پدافند هوایی» و دستور به «تولید انبوه» و «استقرار آن در سراسر کشور» خبر داده بود.

کره شمالی که در تلاش برای تولید موشک قاره‌پیما است طی هفته‌های اخیر اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد و دوربرد نیز کرده‌ است؛ آزمایش‌هایی که «موفقیت‌آمیز» ارزیابی شده‌اند.

در عین حال، بنا بر گزارش‌ها، پیونگ‌یانگ در حال افزایش توانایی‌های خود برای نصب کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای منع کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG