لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

ایران و بحرین بر سر آغاز مذاکرات برای ازسرگیری روابط سیاسی توافق کردند


 عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران
عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران

خبرگزاری دولتی بحرین روز یکشنبه گزارش داد که ایران و بحرین بر سر آغاز مذاکرات با هدف از سرگیری روابط سیاسی بین دو کشور توافق کردند، رخدادی که حدود هشت سال و نیم پس از قطع روابط دیپماتیک دو کشور به وقوع پیوسته است.

این توافق در دیدار عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران به دست آمده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که دیدار ارشدترین مقامات دیپلماتیک ایران و بحرین در پی دعوت علی باقری کنی از عبداللطیف بن راشد الزیانی برای شرکت در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا صورت گرفته است.

این گزارش بیانیه مشترک سرپرست وزیر خارجه ایران و وزیر خارجه بحرین را بازتاب داده است که می‌گوید دو طرف در این دیدار بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای آغاز گفت‌وگوهای دو کشور برای بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند.

بحرین در دی ماه ۱۳۹۴ با حمایت از عربستان سعودی که اماکن دیپلماتیک آن در تهران و مشهد مورد هجوم طرفداران جمهوری اسلامی قرار گرفته بود، به همراه پادشاهی سعودی روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

تهران و منامه به ویژه از وقایع موسوم به بهار عربی و اعتراضات در بحرین به حکومت این کشور روابط پرتنشی داشتند.

منامه همواره تهران را متهم به حمایت از مخالفان شیعه مذهب پادشاهی بحرین و تلاش برای براندازی آن متهم کرده است. شیعیان در بحرین از اکثریت برخوردارند، اما حکومت آل خلیفه سنی مذهب است.

ایران و عربستان سعودی در اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری کشور چین برای از سرگیری روابط سیاسی به توافق دست یافتند و متعاقب آن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های یکدیگر بازگشایی شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و ایرنا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG