لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

سازندگان «کیک محبوب من»: قصه زن ایرانی را دیگر نمی‌توان با قوانینی مثل حجاب اجباری تعریف کرد


لی‌لی فرهادپور و اسماعیل محرابی، بازیگران فیلم «کیک محبوب من» در جشنواره برلین
لی‌لی فرهادپور و اسماعیل محرابی، بازیگران فیلم «کیک محبوب من» در جشنواره برلین

سازندگان ممنوع‌الخروج‌شدهِ فیلم «کیک محبوب من»، نمایش این فیلم را که در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین حضور دارد، به «زنان باشرف و آزاده» ایران تقدیم کردند.

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، کارگردانان این فیلم، در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۷ بهمن در آغاز نشست رسانه‌ای این فیلم در جشنواره فیلم برلین خوانده شد، نمایش افتتاحیه این فیلم را به «زنان باشرف و آزاده این سرزمین [ایران] که همواره در صف اول همه تحولات اجتماعی‌ بوده و هستند و در شکستن سد محکم تحجر و ایجاد تحول در کشور، پیش قدم شده‌اند» تقدیم کردند.

رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی چندی پیش از ممنوع‌الخروج شدن مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها خبر داده بودند.

این هنرمندان در بیانیه‌ای که در نشست رسانه‌ای این فیلم در جشنواره برلیانه توسط لی‌لی فرهادپور، بازیگر زن فیلم، خوانده شد، به «خطوط قرمز» و «سانسور» در فیلمسازی در ایران اشاره و تأکید کردند: «ما به این باور رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توان قصه زن ایرانی را با قوانین دست و پا بسته‌ای چون حجاب اجباری تعریف کرد.»

به گفته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، این دو هنرمند تصمیم گرفتند «با شکستن تمام خطوط قرمز دست‌وپاگیر و با قبول عواقب این انتخاب، سراغ ارائه یک تصویر واقعی از زن ایرانی که بعد از انقلاب اسلامی و تا به حال در سینمای ایران ممنوع بوده است» بروند.

در فیلم کیک محبوب من، لی‌لی فرهادپور، بازیگر زن آن بدون حجاب اجباری به ایفای نقش پرداخته است.

اصغر فرهادی، کارگردان شناخته‌شده ایرانی و برنده دو جایزه اسکار، هم اوایل ماه بهمن در مصاحبه‌ با روزنامه فرانسوی «لوموند» گفته بود که دیگر نمی‌خواهد در سینمای خود موهای زنان را به‌طور «سیستماتیک» بپوشاند.

پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» فشارهای حکومتی بر بازیگران و سینماگران منتقد و معترض افزایش یافته است. بسیاری از آن‌ها احضار شدند، برای برخی پرونده‌های قضایی تشکیل شده است و شماری از آن‌ها ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شده‌اند.

هم‌زمان با نشست رسانه‌ای فیلم «کیک محبوب من» در جشنواره فیلم برلین، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی بار دیگر بر سیاست‌های جمهوری اسلامی درباره نمایش فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی تأکید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی ضمن اشاره تلویحی به نمایش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن ۲۰۲۲ که با حواشی بسیاری همراه بود و سپس در ایران توقیف شد، بار دیگر تأکید کرد که فیلم‌های ایرانی برای نمایش در جشنواره‌های خارجی باید مجوز نمایش بگیرند.

این در حالی است که در ماه‌های بعد از اعتراضات ۱۴۰۱ تا به حال، چندین فیلم بلند و کوتاه ایران که به شکل زیرزمینی و بدون رعایت مقررات سانسور جمهوری اسلامی در ایران ساخته شده‌اند، در جشنواره‌های مهم سینمایی جهان به نمایش درآمده‌اند و جوایزی نیز به دست آورده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رادیوفردا و روابط عمومی وزارت ارشاد؛ ف.ع/ ع.م
XS
SM
MD
LG