لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

مجوز آمریکا و آلمان به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آنها در حمله به روسیه


آمریکا و آلمان به اوکراین اجازه دادند از تسلیحاتی که آنها در اختیار این کشور قرار داده‌اند، برای هدف‌ قراردادن اهدافی در داخل خاک روسیه استفاده کند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، دهم خرداد، به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بی‌سروصدا به کی‌یف اجازه داده که از تسلیحات نظامی آمریکا در حملات به پایگاه‌های نظامی روسیه در داخل این کشور که از آنجا شهر خارکیف اوکراین هدف قرار گرفته می‌شود، استفاده کند.

چنین تصمیمی گویای تغییر در سیاست دولت جو بایدن خواهد بود که تاکنون سرسختانه مخالف استفاده اوکراین از تسلیحات نظامی آمریکا برای انجام حمله در خاک روسیه بوده است.

این چهار مقام آمریکایی به شرط عدم انتشار نام خود گفته بودند که تصمیم بایدن تنها در مورد اهدافی در روسیه و در نزدیکی نقطه مرزی آن با منطقه خارکیف صادق است که نیروهای روسی از آنجا حملات خود به اوکراین را ترتیب می‌دهند.

یکی از این مقام‌های آمریکایی اظهار داشت: «رئیس جمهوری اخیرا به تیم خود دستور داده که اطمینان یابند اوکراین می‌تواند با استفاده از تسلیحات آمریکایی اقدام به ضدحمله در منطقه خارکیف بکند به نحوی که بتواند نیروهای روسی را که به آنها حمله می‌کنند یا آماده حمله می‌شوند، هدف قرار بدهد.»

روز جمعه، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که برلین به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحاتِ این کشور برای اهدافی در داخل خاک روسیه را داده است.

اشتفان هبسترایت در بیانیه‌ای افزود: «طبق قوانین بین‌المللی، اوکراین حق دفاع از خود مقابل حملاتی که از داخل روسیه و نزدیک به مرز این کشور می‌شود را دارد. به همین دلیل، می‌تواند از تسلیحات ارائه‌شده برای این منظور... از جمله سلاح‌هایی که توسط ما دریافت کرده، استفاده کند.»

صدور این مجوز از سوی دولت آلمان، در تطابق با اجازه ایالات متحده به اوکراین در این زمینه است.

به‌دنبال صدور مجوز یادشده از سوی آمریکا، سخنگوی مطبوعاتی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت تصمیم جو بایدن در این زمینه، «به طور قابل توجهی مقاومت اوکراین مقابل روسیه را تقویت می‌کند».

روز پنج‌شنبه یکی از فرماندهان عالی اوکراین گفته بود که روسیه می‌خواهد جبهه خود را در منطقه شمالی خارکیف تقویت کند، اما هنوز تعداد نفرات کافی برای چنین اقدامی را ندارد.

کی‌یف که دومین شهر بزرگ اوکراین محسوب می‌شود در فاصله ۳۰ کیلومتری مرز روسیه است.

گزارش خبرگزاری رویترز در حالی منتشر شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه از احتمال تغییر سیاست‌های واشینگتن درباره استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی صحبت کرده بود.

آقای بلینکن در نشستی خبری در مولداوی در این‌ باره گفت: «ماهیت میدان جنگ در دو سال گذشته تغییر کرده‌ است. با تغییر مکان‌ها و وسایلی که روسیه در این جنگ استفاده می‌کند، سیاست آمریکا تطبیق داده می‌شود.»

ایالات متحده مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات اوکراین است، اما همواره تاکید کرده بود که اوکراین را به استفاده از تسلیحات آمریکایی برای «حملات مستقیم» به روسیه تشویق نمی‌کند.

در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داده که کشورهای غربی با اجازه‌ای که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آنها داده‌اند در حقیقت با آتش بازی می‌کنند و این امر می‌تواند به درگیری جهانی منجر شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG