لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

روز دوازدهم جنگ؛ تأکید بایدن بر شکست «تروریست‌ها» و موافقت اسرائیل با امدادرسانی به غزه


جو بایدن می‌گوید «تروریست‌ها پیروز نخواهند شد»
جو بایدن می‌گوید «تروریست‌ها پیروز نخواهند شد»

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر در پایان سفر هفت ساعت‌ونیمه خود به اسرائیل در حالی که جنگ این کشور و حماس در باریکه غزه دوازدهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد، گفت بر خلاف دوران هولوکاست، این بار «ما کنار نخواهیم ایستاد».

جو بایدن تأکید کرد: «تروریست‌ها پیروز نخواهند شد، آزادی پیروز... و اسرائیل زنده است».

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه پایانی خود درباره سفرش به اسرائیل و پس از ملاقات با شماری از اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها که عزیزان آن‌ها در حمله روز ۱۵ مهر حماس کشته شدند یا ربوده و به غزه منتقل شده‌اند، گفت: «ما با شرکای خود در سراسر منطقه کار می‌کنیم و زیر هر سنگی را جستجو خواهیم کرد تا ربوده‌شدگان و گروگان‌های در دست حماس را به خانه خود برگردانیم».

او با اشاره به جشن «نزول تورات» در روزی که با حمله حماس به جنوب اسرائیل مصادف شد، گفت «جشن "نزول تورات" به هولوکاست قوم یهودی تبدیل شد اما برخلاف هولوکاست، این بار ما کنار نخواهیم ایستاد».

رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ اسرائیلی از جمله شهروندان آمریکایی در حمله حماس به قتل رسیدند، صدها جوان در یک جشنواره موسیقی که برای صلح برگزار شده بود، به ضرب گلوله کشته شدند، ده‌ها بی‌گناه، والدین کودکان و نوزادان قتل عام شدند و این وحشت، داعش را به یاد ما می‌اندازد.

آقای بایدن گفت از کنگره آمریکا می‌خواهد «انتقال بی‌سابقه کمک‌ها به اسرائیل» را تأیید کند. او افزود: «شما به حد لازم تجهیزات لازم برای کار سامانه گنبد آهنین و برای محافظت از اسرائیل در اختیار خواهید داشت و ما دارایی‌های نظامی در منطقه داریم».

آقای بایدن جمله‌ای را که در گذشته نیز در مورد دوست داشتن یهودیان و ملی‌گرایی یهودی (صهیونیسم) بیان کرده بود، تکرار کرد. او گفت: «برای این‌که یک صهیونیست باشید، لازم نیست یک یهودی باشید.»

هشدار دوباره جو بایدن به ایران و حزب‌الله

رئیس‌جمهور آمریکا سه بار واژه «نکنید» را در خطاب تلویحی به ایران، حزب‌الله و سایر دشمنان اسرائیل بیان کرد و آن‌ها را از ورود به یک جنگ منطقه‌ای برحذر داشت.

او با اشاره به اعزام دو ناوگروه جرالد فورد و آیزنهاور به منطقه، با هشدار به «عوامل دشمنی با اسرائیل» گفت: «پیام من همان است که هفته قبل گفتم؛ نکنید، نکنید، نکنید».

جو بایدن روز چهارشنبه در نشست کابینه اضطراری جنگ اسرائیل در ستاد ارتش این کشور در تل‌آویو شرکت و بر حمایت آمریکا از «تمامی نیازهای دفاعی اسرائیل» تأکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز که روز چهارشنبه آقای بایدن را در سفرش به تل‌آویو همراهی کرد، در آغاز این هفته در نشست کابینه جنگ اسرائیل شرکت کرده بود. رسانه‌های اسرائیل گفتند حضور آقای بلینکن در آن جلسه شش ساعت طول کشیده بود.

همراهی یک رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه آمریکا در نشست دولت اسرائیل، به‌ویژه در زمانی که این متحد آمریکا در جنگ است، رویدادی کم‌سابقه است.

آخرین بار، هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در زمان جنگ سال ۱۹۷۳ سوریه و مصر علیه اسرائیل، در نشست دولت وقت این کشور به نخست‌وزیری گلدا مئیر شرکت کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در اقامت کوتاه خود در اسرائیل، با اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور، و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، دیدارهای کاری جداگانه داشت.

واکنش به انفجار بیمارستان الاهلی غزه

او در بیانیه خود در بدو رسیدن به اسرائیل در اشاره به رویداد منجر به مرگ شماری از فلسطینیان در انفجار سه‌شنبه شب در بیمارستان الاهلی در نوار غزه گفت که این کارِ «طرف مقابل» بوده است.

او در یک حضور دیگر رسانه‌ای خود در تل‎‌آویو توضیح داد که نتیجه‌گیری آمریکا از ارتباط فلسطینی‌های مسلح با انفجار آن بیمارستان براساس اطلاعات پنتاگون است.

حادثه بیمارستان الاهلی که ساعت هفت شامگاه سه‌شنبه رخ داد، پوشش رسانه‌ای جهانی از سفر آقای بایدن به اسرائیل را تحت تاثیر قرار داد.

بنیامین نتانیاهو در این زمینه به آقای بایدن گفت برخلاف اسرائیل که بیشترین تلاش خود را به کار می‌برد تا غیرنظامیان آسیب نبینند، حماس بیشترین تقلا را می‌کند تا هر چه بیشتر غیرنظامیان آسیب ببینند.

رسانه‌های اسرائیلی روز چهارشنبه خبر دادند که این کشور اطلاعات خود را در مورد ماجرای بیمارستان الاهلی در اختیار آمریکا و شمار دیگری از کشورهای متحد خود قرار داده است.

به گزارش یدیعوت آحرونوت و شبکه کان، اطلاعاتی که اسرائیل منتقل کرده است، «ثابت می‌کند» راکت شلیک شده توسط نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین همان راکتی است که به بیمارستان یادشده اصابت کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اظهار داشت یک گفت‌وگو میان «تروریست‌های فلسطینی» در غزه شنود شده که «خرابکاران» در مکالمه تلفنی بین خود پس از شلیک راکت به محوطه بیمارستان، «پرتاب ناموفق راکت» به سوی اسرائیل را برای یکدیگر توضیح می‌دهند.

سرهنگ دانیل هگاری گفت: این گفت‌وگوی شنود شده نشان می‌دهد که «تروریست‌ها خود می‌دانستند راکت جهاد اسلامی فلسطین همان راکتی است که شب گذشته به بیمارستان غزه اصابت کرده است».

این سخنگو متن این مکالمه را با رسانه‌ها به اشتراک گذاشت.

براساس این متن، یک نفر به مخاطب خود می‌گوید:«مثل این‌که (راکت) از خود ما بود. می‌گویند که این‌ها ترکش‌های راکت بود، ترکش‌های محلی، مثل ترکش‌های اسرائیل نیست. مثل این‌که آن را از قبرستان پشت بیمارستان شلیک کرده‌اند و همین‌که بلند شد، خراب شد و روی آن‌ها (افراد در بیمارستان) افتاد».

موافقت دولت اسرائیل با انتقال آب، سوخت و غذا از مصر به غزه

دولت اسرائیل همزمان با بیانیه پایانی جو بایدن در خاتمه سفرش، در اعلامیه‌ای خبر داد که با انتقال کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه موافقت کرده اما این کمک‌ها باید مورد بازرسی قرار گرفته و به‌دست غیرنظامیان در غزه برسد، نه شبه‌نظامیان حماس.

اعلامیه اسرائیل تأکید کرده که آب، مواد غذایی و دارو به غزه منتقل خواهد شد اما شرط آن عدم استفاده از خاک اسرائیل است.

دولت بنیامین نتانیاهو گفت تا زمانی که مردم اسرائیل گروگان دست حماس باشند، نیازهای غزه از طریق اسرائیل تأمین نخواهد شد اما این کشور در انتقال این ضروریات به غزه از راه مصر دخالت نخواهد کرد.

آقای بایدن گفته بود اگر حماس کمک‌ها را مصادره کند یا به سرقت ببرد، بار دیگر نشان داده که کوچک‌ترین نگرانی برای رفاه مردم فلسطین ندارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، حملات هوایی اسرائیل در غزه شامگاه چهارشنبه از سرگرفته شد. همزمان با آن، صدای آژیر خطر حملات احتمالی راکتی از غزه، در شهرهایی در اسرائیل، شامل مرکز این کشور طنین انداخت.

همچنین در پی اصابت دو راکت از لبنان به شمال اسرائیل در شامگاه چهارشنبه، اسرائیل بخش‌هایی از مناطق مرزی جنوب لبنان را هدف آتشباری توپخانه و حملات هوایی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار روز چهارشنبه رهبران آمریکا و اسرائیل در تضاد با فضای خوش‌بینانه حاکم بر ملاقات آن‌دو در ماه گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود، که در آن بنیامین نتانیاهو دستیابی به «صلح تاریخی» با عربستان را در دسترس توصیف کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه کان، یدیعوت آحرونوت، اسرائیل‌هیوم، آسوشیتدپرس/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG