لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

افزایش درخواست‌ها برای کنار رفتن جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی


از هر سه دموکرات، یک نفر بر این عقیده است که بایدن باید به تلاش برای انتخاب مجدد خود در مقام ریاست‌جمهوری پایان دهد
از هر سه دموکرات، یک نفر بر این عقیده است که بایدن باید به تلاش برای انتخاب مجدد خود در مقام ریاست‌جمهوری پایان دهد

به رغم حمایت «قاطع» نمایندگان ارشد حزب دموکرات آمریکا از جو بایدن به عنوان نامزد آن‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، شمار روزافزونی از دموکرات‌ها خواهان جایگزینی او به خاطر کهولت سن شده‌اند.

دموکرات‌ها عملکرد آقای بایدن در اولین مناظره انتخاباتی در مصاف با دونالد ترامپ را «ضعیف» خوانده‌اند و آقای بایدن نیز به این موضوع اقرار کرده، اما می‌گوید که به مبارزات انتخاباتی ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که از هر سه دموکرات، یکی خواهان کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی و جایگزین شدن فرد دیگری به جای او هستند.

این گزارش می‌افزاید نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی ابراز نگرانی کرده و ۲۵ نماینده دموکرات در حال آماده شدن برای ارائه درخواست رسمی به آقای بایدن جهت کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی هستند.

از مسائل مورد توجه اولین مناظره انتخاباتی که هفتم تیرماه برگزار شد، حواس‌پرتی آقای بایدن بود. رئيس‌جمهور آمریکا که از ابتدای مناظره صدای کم‌رمق و گرفته‌ای داشت، در طول صحبت‌های ترامپ بارها با چهره‌ای مات‌ و مبهوت به رقیب خود و یا نگاهی خیره به دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شد.

رویترز می‌نویسد برخی از حامیان مالی دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری جو بایدن شده‌اند و خود دموکرات‌ها نیز آشکارا نگران هستند که او برای شکست ترامپ در انتخابات پنجم نوامبر امسال آمادگی نداشته باشد.

در این میان، نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه نظرسنجی ایپسوس که پس از مناظره انجام شد نشان می‌دهد از هر سه دموکرات، یک نفر بر این عقیده است که بایدن باید به تلاش برای انتخاب مجدد خود در مقام ریاست‌جمهوری پایان دهد.

لوید دگت، نماینده حوزه انتخابیه تگزاس از حزب دموکرات اولین هم‌حزبی بایدن در کنگره بود که خواستار کناره‌گیری او شد و ابراز امیدواری کرد که سایر قانونگذاران دموکرات نیز از او پیروی کرده و درخواست کناره‌گیری بایدن را داشته باشند.

کامالا هریس، معاون اول بایدن، در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس در واکنش به این اظهارات گفت که «بایدن نماینده ماست؛ ما یک بار ترامپ را شکست دادیم و دوباره شکست خواهیم داد».

خانم پلوسی به‌رغم ادامه حمایت از بایدن، از عملکرد رئیس‌جمهور در اولین مناظره انتخاباتی اظهار نگرانی کرده و گفته است هر دو نامزد انتخابات باید مورد مورد معاینه قرار بگیرند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ ۷۸ ساله در حال رقابت با بایدن ۸۱ ساله است.

آقای بایدن روز جمعه در واکنش به نگرانی‌ها از عملکرد او در مناظره‌ها گفت که دیگر جوان نیست و از نیروی جوانی برخوردار نیست: «من دیگر به راحتی قدیم راه نمی‌روم و مناظره نمی‌کنم، اما می‌دانم چطور حرف راست را بزنم و چطور از پس این کار (ریاست‌جمهوری) بربیایم».

آقای بایدن هفته جاری برای مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» آماده می‌شود تا قدرت خود را برای پاسخ دادن به «سوالات سخت» به نمایش بگذارد. او همچنین نشست‌هایی با فرمانداران ایالت‌ها خواهد داشت و هفته آینده نیز قرار است در نشست ناتو شرکت ‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG