لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

کدام چهرۀ دموکرات می‌تواند در رقابت با ترامپ جایگزین بایدن شود؟


جو بایدن در استودیوی سی‌ان‌ان در وقفۀ بین دو بخش از نخستین مناظرۀ انتخاباتی با رقیبش، ترامپ
جو بایدن در استودیوی سی‌ان‌ان در وقفۀ بین دو بخش از نخستین مناظرۀ انتخاباتی با رقیبش، ترامپ

عزم راسخ جو بایدن برای کنار نرفتن از صحنۀ انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی ادامه یافته که به‌نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای برطرف کردن تردیدها نسبت به توانایی‌های جسمی و ذهنی‌اش تا حدود زیادی ناکام مانده است.

در ساعات گذشته و پس از بروز موارد تازۀ لغزش کلامی او در نشست خبری در حاشیۀ اجلاس سالانۀ‌ ناتو، موج تازه‌ای از نگرانی‌ها از ادامۀ حضور بایدن به عنوان گزینۀ نهایی دموکرات‌ها در رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر آینده، به راه افتاده است.

از حدود دو هفته پیش، یعنی پس از نخستین مناظرۀ انتخاباتی با ترامپ، آقای بایدن از سوی برخی حامیان مالی کمپین انتخاباتی خود و اعضای حزب دموکرات تحت فشار است تا نامزدی خود را به سیاستمدار دیگری در این حزب بسپارد.

پیتر ولش، سناتور دموکرات ایالت ورمونت در یادداشتی برای روزنامۀ واشینگتن‌پست با صراحت خواستار کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری شده است؛ ولش حالا نخستین سناتور دموکراتی است که علناً چنین موضعی را اتخاذ کرده است.

پیشتر رسانۀ اکسیوس گزارش داده بود که چاک شومر، رهبر حزب دموکرات در مجلس سنا به صورت غیرعلنی اعلام آمادگی کرده تا گزینۀ دیگری جز بایدن را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در نظر بگیرد.

هرچند شومر بعداً در بیانیه‌ای بر حمایت خود از بایدن تأکید کرد اما هر روز بر صداهای مخالف با ادامۀ حضور آقای رئيس‌جمهور افزوده می‌شو؛ از جمله جورج کلونی، ستارۀ هالیوود و یکی از حامیان مالی حزب دموکرات که دو روز پیش، بر ضرورت یافتن گزینه‌ای دیگر برای جانشینی سیاستمدار محبوبش تأکید کرد.

روزنامۀ نیویورک‌تایمز این یادداشت کلونی را با عنوان «جو بایدن را دوست دارم اما ما به یک نامزد دیگر احتیاج داریم» منتشر کرده است.

همچنین نانسی پلوسی، رئيس پیشین محلس نمایندگان آمریکا و از مقام‌های عالی‌رتبۀ حزب دموکرات در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از بایدن خواست هرچه سریع‌تر تصمیم خود را بگیرد چرا که به گفتۀ او، وقت تنگ است.

هشدار خانم پلوسی در حالی مطرح می‌شود که بایدن نه یک‌بار که بارها در همین روزها تأکید کرده است ابداً قصد کناره‌گیری از رقابت انتخابات را ندارد.

صرف نظر از این‌که آیا در نهایت، جو بایدن کنار خواهد رفت یا خیر، سؤال مهم دیگری نیز مطرح است: گزینه‌های مد نظر دموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چه کسانی‌اند؟

۱- کامالا هریس، معاون رئيس‌جمهور

هریس ۵۹ ساله نخستین و جدی‌ترین گزینه برای جانشینی بایدن در انتخابات آبان‌ماه است. با توجه به جایگاه حقوقی کامالا هریس، بسیاری انتخاب او را کم‌ریسک‌ترین گزینۀ ممکن برای مقابله با ترامپ می‌دانند.

اما نتایج نظرسنجی‌ها، چندان به سود هریس نیست؛ با توجه به عملکرد او در چهار سال اخیر بسیاری تردید دارند که در نهایت، معاون بایدن بتواند از پس ترامپ بر بیاید.

۲- جی‌بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی

پریتزکر، میلیاردر ۴۹ ساله یکی دیگر از گزینه‌هایی است که در هفته‌های اخیر نام او به عنوان جانشین بالقوۀ بایدن مطرح شده است. او مدت‌ها به عنوان یکی از حامیان مالی حزب دموکرات شناخته می‌شد و در سال ۲۰۰۸ نیز به عنوان رئيس ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون فعالیت داشت.

جی‌بی پریتزکر این بخت را دارد که با تأکید بر فعالیت‌های گذشتۀ خود در حمایت از حق سقط جنین و تبدیل کردن ایالتش به عنوان پناهگاه زنانی که به دنبال سقط جنین بوده‌اند، ورودی قدرتمند به عرصۀ رقابت انتخاباتی داشته باشد.

این سیاستمدار میلیاردر در صورت انتخاب شدن از سوی رأی‌دهندگان آمریکایی، نخستین رئيس‌جمهور یهودی ایالات متحده خواهد بود.

۳- گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا

حضور بیش از دو دهه‌ای نیوسام ۵۶ ساله در عرصۀ سیاست به عنوان شهردار سان‌فرانسیسکو، معاون فرماندار کالیفرنیا و حالا به عنوان فرماندار این ایالت باعث شده تا او در سطح ملی هم به چهره‌ای مطرح تبدیل شود.

مناظرۀ او با ران دسانتیس، نامزد پیشین جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۳ نشان داد که او از قابلیت‌های قابل توجهی برای رقابت با ترامپ در رویدادی مانند مناظرۀ انتخاباتی برخوردار است.

او نیز تلاش‌های بسیاری در چندین ایالت آمریکا برای حمایت از حق سقط جنین زنان انجام داده است.

۴- گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان

خانم ویتمر ۵۲ ساله از دیگر سیاستمدارانی است که در میان دموکرات‌ها، از او به عنوان گزینۀ جانشینی بایدن یاد می‌شود.

پیش از انتخاب کامالا هریس در مقام معاون بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، گرچن ویتمر یکی از گزینه‌های نهایی بود که در نهایت رقابت را به هریس واگذار کرد. او از طرفداران اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه در زمینۀ آزادی استفاده از اسلحه است.

برگزیدن او از این جهت می‌تواند حائز اهمیت باشد که میشیگان ایالتی است که در انتخاب رئيس‌جمهور آمریکا کلیدی خواهد بود؛ کارنامۀ ویتمر در این ایالت درخشان است و در سال ۲۰۲۲ توانست با قاطعیت، رقیب جمهوری‌خواه خود را شکست دهد.

۵- جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا

این سیاستمدار ۵۱ ساله هم مانند ویتمر از امتیازی مشابه بهره‌مند است. پنسیلوانیا همچون میشیگان از جمله ایالت‌های کلیدی در انتخاب رئيس‌جمهور آتی آمریکا است و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به‌شدت به آرای الکترال آن نیاز خواهند داشت.

شاپیرو در این ایالت برای سال‌های متمادی، سِمت‌های مختلفی از جمله نماینده، دادستان کل و اکنون فرماندار را برعهده داشته است و همین می‌تواند برایش یک نقطه قوت به شمار آید.

نقطه‌قوت او میانه‌روی است که می‌تواند باعث شود جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ هم به او رأی بدهند؛ اما نقطه‌ضعف او شخصیت نسبتاً ناشناخته‌اش در سطح ملی است.

شاپیرو نیز در صورت پیروزی، اولین رئيس‌جمهور یهودی آمریکا خواهد بود.

۶- پیت بوتیجِج، وزیر حمل‌ونقل دولت بایدن

جوان‌ترین گزینۀ حاضر اما پیت بوتیجج ۴۲ ساله است که در جریان انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ خود را از شهردار یک شهر کوچک و ناشناخته به یک چهرۀ مطرح در سطح ملی تبدیل کرد.

بوتیجج در سال ۲۰۲۰ از سوی بایدن به عنوان وزیر حمل‌و‌نقل معرفی شد. این افسر پیشین نیروی دریایی آمریکا به جز درخشش در آن سال، کارنامۀ قابل ارزیابی مشخصی ندارد.

از سوی دیگر، منتقدانش او را متهم می‌کنند که در جریان بحران‌هایی چون واژگونی قطار در اوهایو، مدیریت بحران ضعیفی داشته است. او در صورت پیروزی نخستین رئيس‌جمهور همجنس‌گرای ایالات متحده خواهد بود.

۷- میشل اوباما، بانوی اول آمریکا از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷

بر اساس نظرسنجی‌ها، بخت میشل اوباما برای پیروزی در مقابل دونالد ترامپ بیش از تمام نامزدهای بالقوه‌ای است که نام آن‌ها ذکر شد.

نظرسنجی مشترکی که توسط خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس انجام شده است نشان می‌دهد که میشل اوباما ۶۰ ساله می‌تواند قاطعانه ترامپ را شکست دهد.

همسر باراک اوباما در صورت نامزدی در انتخابات این دوره پس از هیلاری کلینتون دومین همسر یک رئيس‌جمهور پیشین ایالات متحده خواهد بود که در رقابت‌های انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری نامزد شده است.

موضع میشل اوباما اما با نامزدهای دیگر فرق دارد و آن‌هم این است که او بارها اعلام کرده، قصد ندارد در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود.

XS
SM
MD
LG