لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

دومین «اقدام به ترور» علیه ترامپ؛ بایدن: سرویس مخفی کمک بیشتری نیاز دارد


در پی دومین تلاش برای سوءقصد علیه دونالد ترامپ ظرف دو ماه گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار «کمک بیشتری» به سرویس مخفی شد.

سرویس مخفی نهاد امنیتی ویژه و مستقلی است که حفاظت از جان روسای جمهوری آمریکا را برعهده دارد.

اف‌بی‌آی، روز یکشنبه ۲۵ شهریور از خنثی شدن «اقدام به ترور» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امسال، در یکی از باشگاه‌های گلف او در ایالت فلوریدا خبر داد و گفت آقای ترامپ سالم و در امنیت است.

دومین اقدام با هدف ترور آقای ترامپ که حدود ۹ هفته پس از تیراندازی به سوی او در یک اجتماع انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا روی داد، به سوالات و نگرانی‌ها در مورد امنیت یکی از نامزدها حدود ۵۰ روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اختلاف‌برانگیز آمریکا دامن زده است.

تحقیقات اف‌بی‌آی و پلیس ایالتی فلوریدا در مورد اقدام به ترور آقای ترامپ ادامه دارد و به نظر می‌رسد که سئوال اصلی این است که چگونه فردی که هدفش تیراندازی به سوی دونالد ترامپ بوده توانسته است با یک تفنگ تهاجمی نیمه اتوماتیک و دوربین نشانه‌گیری خود را به چند صد متری او برساند.

اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای گفت که هدایت تحقیقات در مورد «آنچه که به نظر می‌رسد اقدام به ترور رئیس‌جمهور پیشین بوده است و انگیزه‌های آن را» برعهده دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۲۶ شهریور در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «به لطف خدا رئیس‌جمهور (ترامپ) سالم است. این نکته را باید به صراحت بگویم که سرویس مخفی به کمک بیشتری نیاز دارد و معتقدم که کنگره باید به این نیاز پاسخ دهد. به نظرم سرویس مخفی پرسنل بیشتری نیاز دارد.»

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، گفت این ایالت «تحقیقات مستقل خود» در مورد این حادثه را انجام خواهد داد و «مردم باید حقیقت را در مورد فرد مهاجم و چگونگی رسیدن او به پانصد متری آقای ترامپ بدانند.»

مأموران سرویس مخفی صبح روز یکشنبه هنگامی که دونالد ترامپ در زمین گلف «وست پالم» مشغول بازی بود لوله تفنگی شبیه کلاشینکوف را در بوته‌های گیاهان حاشیه زمین گلف، در فاصله تقریباً ۴۰۰ متری از محلی که آقای ترامپ قرار داشت، مشاهده کردند.

ریک بردشو، رئیس پلیس بخش پالم بیچ در ایالت فلوریدا، به خبرنگاران گفت یکی از مأموران سرویس مخفی به سوی نقطه‌ای که تفنگ مشاهده شده بود شلیک کرد.

فرد مهاجم تفنگ و دوربین مخصوص نشانه‌گیری را رها کرد و با یک خودرو شاسی بلند از محل گریخت. مأموران پلیس توانستند او را در یکی از مناطق همجوار پالم بیچ متوقف و دستگیر کنند.

رئیس پلیس بخش پالم بیچ افزود: «مأموران سرویس مخفی وظایف خود را به دقت انجام دادند.»

آقای ترامپ پس از وقوع این حادثه در پیامی در شبکه اجتماعی مأموران سرویس مخفی و پلیس را مورد ستایش قرار داد و آن‌ها را «میهن دوستان شجاع و فداکار» توصیف کرد.

گزارش‌ها حاکی است که آقای ترامپ پس از این واقعه با جی دی ونس، یار انتخاباتی خود، و مایک جانسون، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت‌وگو کرده است.

XS
SM
MD
LG