لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

سقوط بیت‌کوین؛ ارزش بازار رمز ارزها ۲۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت


با سقوط نرخ بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در روز جمعه، ارزش بازار رمز ارزها بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

بر اساس گزارشی که شبکه سی‌‌ان‌بی‌سی روز جمعه، سوم اردیبهشت منتشر کرده، در موج جدید کاهش‌ قیمت‌ رمز ارزها، بیت‌کوین ۱۰ درصد و اتریوم ۱۱ درصد کاهش یافته‌اند.

قیمت بیت‌کوین که در یک هفته اخیر تا سقف ۶۴ هزار دلار رسیده بود، پس از سقوط به ۴۸ هزار دلار و نرخ هر اترویم نیز به ۲۱۳۸ دلار رسیده است.

سی‌بی‌سی نوشته هنوز علت این کاهش شدید قیمت رمز ارزها مشخص نیست ولی احتمال دارد این موضوع مرتبط با موضوع اعلام افزایش نرخ مالیاتی ثروتمندان آمریکا توسط جو بایدن باشد.

روز پنجشنبه، دوم اردیبهشت، پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد نرخ مالیاتی ثروتمندان این کشور، به ویژه مالیات بر سود سرمایه‌گذاری در بازار بورس در آمریکا افزایش خواهد یافت، شاخص‌های سهام ایالات متحده افت کرد.

قرار است نرخ مالیات شهروندان آمریکا که بیش از یک میلیون دلار درآمد دارند، با ۲.۶ درصد افزایش، از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد برسد.

بیشتر بازار رمز ارزها در اختیار دو رمز ارز بیت‌کوین و اتریوم است و با سقوط آنها، به طور معمول، نرخ سایر ارزهای دیجیتال نیز ریزش می‌کند.

بر اساس این گزارش، قیمت ارز دیجیتال ریپل که پنجمین رمز ارز بزرگ دنیا است نیز ۲۲ درصد سقوط کرده است.

سقوط قیمت این رمزارزها، ارزش نزدیک به ۲۶۰ میلیارد دلار از کل بازار ارزهای دیجیتال را طی ۲۴ ساعت از بین برده است.

سقوط ارزش بیت‌کوین و اتریوم در حالی صورت گرفت که این دو ارز دیجیتال در سال جاری، به ترتیب، ۷۱ درصد و ۲۰۰ درصد رشد داشتند.

بخشی از این افزایش قیمت آنها بدلیل خرید میلیاردها دلار بیت‌کوین از سوی شرکت‌های بزرگی همچون تسلا و اسکوئر بوده است.

سی‌‌ان‌بی‌سی همچنین گزارش می‌دهد که در حال حاضر شماری از بانک‌ها نیز تلاش می‌کنند مشتریان خود را به سمت بازار بیت‌کوین سوق دهند.

بیت‌کوین اسفندماه سال ۹۹ نیز شدیدترین ریزش روزانه تاریخ خود را تجربه کرد و به سرعت سایر ارزها را هم با ریزش سنگین مواجه کرد.

استخراج (ماینینگ) بیت‌کوین توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است. اعضای شبکه، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و با حل مسائل ریاضی بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند.

دولت ایران نیز تاکنون مبادله رمز ارزهایی مثل بیت‌کوین را ممنوع اعلام کرده، ولی استخراج آنها را ممنوع نمی‌داند.

اواسط اسفند سال گذشته، عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی ایران گفت به زودی چند صرافی مشخص می‌شوند تا «بتوانند برای واردات از طریق رمز ارزها، تأمین ارز کنند» ولی تاکنون اسامی این صرافی‌ها اعلام نشده است.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌بی‌سی و رادیو فردا؛ ب.ب/ر.ح
XS
SM
MD
LG