لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

بلینکن وارد اسرائیل شد؛ احتمال مذاکره آمریکا با حماس برای آزادی پنج گروگان


گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با خبرنگاران پیش از ترک کردن مصر
گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با خبرنگاران پیش از ترک کردن مصر

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر جدید خود به خاورمیانه از دولت‌های منطقه خواست گروه افراطی حماس را تحت فشار بگذارند تا توافق آتش‌بس اعلام‌شده از سوی جو بایدن را بپذیرد.

آنتونی بلینکن که روز دوشنبه ۲۱ خرداد وارد مصر شد و عصر این روز به اسرائیل رفت، بعد از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور، گفت حماس تنها طرفی است که هنوز این توافق را نپذیرفته است.

واشینگتن می‌گوید اسرائیل طرحی را که توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده ارائه شده است، پذیرفته است.

آقای بلینکن بعد از ورود به اسرائیل، بلافاصله با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. او سپس با وزیر دفاع این کشور نیز دیدار می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا پیش از ترک مصر برای سفر به اسرائیل و دیدار با بنیامین نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «پیام من به دولت‌های سراسر منطقه و مردم منطقه این است که اگر آتش‌بس می‌خواهید، به حماس فشار بیاورید که بله بگوید.»

حماس از سوی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آمریکا و مصر درباره بازگشایی گذرگاه رفح در مرز بین مصر و غزه نیز مذاکره کردند.

آقای بلینکن در این زمینه نیز گفت با یا بدون توافق «کاملا حیاتی است که کمک‌های بیشتری به فلسطینی‌های نیازمند برسانیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا که از زمان آغاز جنگ غزه برای هشتمین بار به خاورمیانه سفر کرده است، بعد از دیدار با مقام‌های اسرائیلی قرار است سفر خود را به اردن و قطر نیز ادامه دهد.

در همین حال رئیس‌جمهور مصر نیز گفت در این زمینه اهمیت دارد موانع پیش روی ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برداشته شود.

احتمال مذاکره آمریکا و حماس

روز یکشنبه همچنین شبکه ان‌بی‌سی گزارش داد اگر مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شکست بخورد، مقام‌های آمریکایی در حال بررسی مذاکره برای رسیدن به «معامله یک‌جانبه» با حماس برای آزادی پنج گروگان آمریکایی هستند.

دو مقام فعلی و دو مقام سابق آمریکایی به ان‌بی‌سی گفته‌اند که مشخص نیست ایالات متحده در برابر آزادی این گروگان‌ها چه پیشنهادی به حماس می‌دهد.

آمریکا می‌گوید حماس پنج آمریکایی را در اسارت خود دارد که در جریان حمله مرگبار این گروه به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر پارسال به داخل نوار غزه برده شدند.

مقام‌های آمریکایی امیدوارند که بتوانند جنازه سه گروگان آمریکایی دیگر را که در همان روز کشته شدند، بازگردانند.

ان‌بی‌سی می‌گوید مذاکره احتمالی آمریکا با حماس با میانجی‌گری قطر خواهد بود و اسرائیل در آن نقشی نخواهد داشت.

سخنگوی دولت اسرائیل در پاسخ به این گزارش گفت که همه کشورها باید هرکاری در توان دارند، برای آزادی گروگان‌ها انجام دهند.

این در حالی است که پیش از سفر آقای بلینکن به منطقه، اسرائیل و حماس بر موضع‌گیری سفت و سخت خود که همه تلاش‌های پیشین برای پایان دادن به جنگ غزه را ناکام گذاشته بود،‌ تکرار کردند.

نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای بار دیگراعلام کرد که «ما به پیروزی کامل متعهدیم».

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: «اختلاف اصلی چیست؟ به درخواست حماس ربط دارد... که ما بدون رسیدن به اهداف‌مان برای نابود کردن حماس جنگ را تمام کنیم... من آمادگی چنین کاری را ندارم.»

از سوی دیگر حماس می‌گوید دولت آمریکا باید به اسرائیل فشار بیاورد که جنگ را متوقف کند.

سامی ابوزهری، یکی از اعضای ارشد حماس، به خبرگزاری رویترز گفت اگر دولت بایدن اسرائیل را برای توقف جنگ تحت فشار قرار دهد، این گروه آمادگی دارد با هر ابتکاری برای پایان دادن به جنگ برخورد مثبتی داشته باشد.

این در حالی است که علاوه بر بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد میهنی اسرائیل، که از کابینه جنگ این کشور کناره‌گیری کرد، گادی آیزنکوت و هیلی تروپر، دو وزیر دیگر این حزب میانه‌رو نیز شامگاه یکشنبه نامه استعفا از دولت را برای نخست‌وزیر ارسال کردند.

همچنین فرمانده ارتش این کشور در جنوب نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد.

از سوی دیگر، وزیران دست‌راستی متحد دولت بنیامین نتانیاهو که پس از خروج بنی گانتس و یارانش از ائتلاف کابنیه قوی‌تر شده‌اند، دوباره تهدید کردند که در صورت اجرای طرح آتش‌بس، دولت ائتلافی را ساقط خواهند کرد.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار یهودی»، یکشنبه‌شب از بنیامین نتانیاهو خواست او را به عضویت کابینه جنگ منصوب کند.

XS
SM
MD
LG