لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

جسد شش گروگان دیگر، از جمله یک آمریکایی اسرائیلی، در نوار غزه کشف شد


بالا از راست: عدن یروشلمی، اوری دنینو، هرش گلدبرگ- پولین؛ پایین از راست: الکس لوبنوف، کارمل گات، آلموگ ساروسی
بالا از راست: عدن یروشلمی، اوری دنینو، هرش گلدبرگ- پولین؛ پایین از راست: الکس لوبنوف، کارمل گات، آلموگ ساروسی

ارتش اسرائیل از کشف جسد شش گروگان اسرائیلی دیگر در یک تونل در رفح، در جنوب نوار غزه خبر داد و اعلام کرد که آنها کمی قبل از پیدا شدن «به قتل رسیده‌اند».

بنا بر بیانیه ارتش اسرائیل که صبح یکشنبه ۱۱ شهریور منتشر شد، گروگان‌ها شامل دو زن و چهار مرد بودند.

به گفته ارتش اسرائیل، این شش نفر کمی قبل از پیدا شدن اجسادشان، «احتمالا یک یا دو روز قبل»، به دست گروه افراطی حماس کشته شده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اسرائیل گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

یکی از اجساد کشف شده متعلق به هرش گلدبرگ پولین، شهروند ۲۳ ساله اسرائیلی-آمریکایی است که، به نوشته وبسایت اکسیوس، به نماد گروگان‌های آمریکایی نزد گروه افراطی حماس تبدیل شده بود.

خانواده این جوان اسرائیلی از جمله خانواده‌هایی هستند که تلاش می‌کردند بیشترین فشار را بر دولت نتانیاهو بیاورند تا با حماس با هدف آزادی گروگان‌ها به توافق برسد. این خانواده در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو هم با همین هدف حاضر شدند.

اندکی پیش از بیانیه ارتش اسرائیل در روز یکشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، این خبر را اعلام کرد و گفت: «رهبران حماس تاوان این جنایات را خواهند داد».

آقای بایدن با اشاره به تلاش‌های مداومش برای بازگرداندن این شهروند آمریکایی به نزد خانواده‌اش گفت از شنیدن این خبر دلشکسته و در عین حال خشمگین شده است.

او افزود: «به کار شبانه‌روزی برای دستیابی به توافق آزادی گروگان‌های باقی‌مانده ادامه خواهیم داد».

به گفته ارتش اسرائیل، پنج تن از کسانی که جسدشان کشف شده، از جمله این شهروند اسرائیلی-آمریکایی، در جشنواره موسیقی نوا در جنوب اسرائیل گروگان گرفته شده بودند و نفر ششم، به نام کارمل گات در کیبوتص «بئری» اسیر شد.

اسامی چهار گروگان دیگر ادن یروشالمی، اوری دانینو، الکس لوبنوف، و آلموگ ساروسی اعلام شده است.

ارتش اسرائیل همچنین گفت نیروهایش از روز گذشته (شنبه) شروع به جست‌وجو در شبکه تونل‌ها در منطقه کردند و اجساد در بعدازظهر شنبه کشف و سپس به اسرائیل منتقل شدند.

بنا بر این گزارش، هیچ درگیری در داخل تونل رخ نداد و «نگهبانانی که احتمالا این شش نفر را به قتل رساندند از منطقه گریخته‌اند».

روز شنبه ارتش اسرائیل بدون ذکر جزئیات اعلام کرده بود اجسادی را در نوار غزه کشف کرده که «ممکن است متعلق به گروگان‌ها باشد».

انتشار این خبر موجی از واکنش‌ها را در اسرائیل و به ویژه در بین خانواده‌های گروگان‌ها به دنبال داشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، خشم این خانواده‌ها که در روزهای اخیر به دلیل مصوبه کابینه امنیتی- سیاسی مبنی بر تداوم حضور در محور فیلادلفی عصبانی بودند، پس از انتشار گزارش‌های اولیه درباره کشف اجساد گروگان‌ها به اوج رسید.

انجمن این خانواده‌ها با تکرار انتقادهای خود از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای «تظاهرات بزرگ» در روز یکشنبه فراخوان داد.

جنگ کنونی غزه از ۱۵ مهر پارسال و با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه به اجرا گذاشت که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، با به دست آمدن اجساد شش گروگان در روز شنبه، شمار گروگان‌هایی که زنده یا مرده در نوار غزه باقی مانده‌اند به ۱۰۱ نفر رسید.

XS
SM
MD
LG