لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

واشینگتن گزارش‌ها درباره شکست مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه را رد کرد


ایالات متحده مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره را «سازنده و ادامه‌دار» توصیف کرده و از سوی دیگر، وزیر خارجه ایران در دیدار همتای قطری خود گفته است جمهوری اسلامی از هرگونه توافقی که گروه افراطی حماس بپذیرد، حمایت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۵ شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران انتشار خبرهایی مبنی بر شکست مذاکرات را رد کرد و تصریح کرد که مذاکرات آتش‌بس به میزبانی مصر ادامه دارد و «سازنده» است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز شامگاه یکشنبه چهارم شهریور گفته بود که ایالات متحده همچنان در قاهره برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه کار می‌کند.

مصر، قطر و آمریکا میان اسرائیل و گروه حماس برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه میانجی‌گیری می‌کنند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

آقای کربی می‌گوید مذاکرات در مصر تا جایی پیش رفت که طرفین احساس کردند قدم منطقی بعدی تشکیل گروه‌های کاری در سطوح پایین‌تر برای بررسی جزئیات دقیق توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است.

او تصریح کرد برت مک گورک، دستیار ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نیز در مذاکرات آتش‌بس شرکت کرده و به زودی قاهره را ترک خواهد کرد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید یکی از موضوعاتی که گروه‌های کاری باید به آن رسیدگی کنند، مبادله اسرای فلسطینی در اسرائیل با گروگان‌هایی است که حماس در اختیار دارد: «جزئیاتی که باید حل و فصل شود شامل تعداد، هویت و سرعت آزادی گروگان‌هایی است که ممکن است مبادله شوند».

همزمان با دور جدید مذاکرات در مصر، رئیس دستگاه دیپلماسی قطر به ایران سفر کرده است.

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در دیدار روز دوشنبه با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، از «تلاش‌ها و تحرک خوب» دولت دوحه در خصوص پرونده‌های مهم منطقه‌ای به ویژه توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه، قدردانی کرد.

او در این دیدار اعلام کرد که ایران از «هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرند، حمایت خواهد کرد.»

این در حالی است که حماس پیشتر گفته بود مطمئن نیست بعد از آزادسازی گروگان‌ها، اسرائیل حملات خود به غزه را از سر نگیرد.

اسرائیل نیز نگران برخی افراد زندانی است که حماس خواهان آزادی آنهاست و اسرائیل می‌گوید تنها به شرطی آنها را آزاد می‌کند که از نوار غزه بروند.

در این میان، موضوع مورد مناقشه دیگر، درخواست اسرائیل برای حضور در محور فیلادلفیا به طول حدود ۱۴ کیلومتر میان مصر و نوار غزه است؛ موضوعی که حماس با آن مخالفت کرده است.

دور جدید مذاکرات در حالی است که اخیرا لبنان صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و ارتش اسرائیل نیز می‌گوید با ۱۰۰ جنگنده، حمله پیش‌دستانه به مواضع حزب‌الله انجام داده تا این گروه مورد حمایت ایران نتواند در ابعاد گسترده‌تری حمله موشکی انجام دهد.

همچنین با گذشت ۲۶ روز از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، جمهوری اسلامی کماکان اصرار دارد که به تلافی کشته شدن او، به اسرائیل حمله خواهد داد.

XS
SM
MD
LG