لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

سفیر ترکیه در کاخ سفید با جان بولتون دیدار کرد


کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد، سفیر ترکیه در واشنگتن با جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا درباره روابط دوجانبه و همچنین موضوع کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه گفت وگو کرده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است، به دنبال درخواست سرار کیلیچ، سفیر ترکیه، جان بولتون با وی در کاخ سفید دیدار کرد. آنها در خصوص تداوم حبس کشیش اندرو برانسون و وضعیت روابط آمریکا و ترکیه بحث و گفت وگو کردند.

به گزارش رویترز، مقام های آمریکایی می گویند،به رغم برخی از گمانه زنی‌ها، هیچگونه تاریخی برای آزادی اندرو برانسون تعیین نشده است.

طی هفته های اخیر موضوع محاکمه آقای برانسون٬ کشیش آمریکایی ۵۰ ساله باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

آمریکا محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه خوانده و گفته است تداوم این بازداشت غیرقابل قبول است.اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است.

آمریکا عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون٬ مورد تحریم قرار داد و تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را دو برابر کرده است.

«تروریسم اقتصادی»

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت، «تروریسم اقتصادی» با هدف ضربه زدن به ترکیه گزارش های دروغ منتشر می کند، اما قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ارزش پولی ملی ترکیه طی یکسال اخیر در حد چشمگیری سقوط کرده است و روز دوشنبه نیز چون اقدامات بانک مرکزی ترکیه نتوانست اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند سقوط ارزش لیر در برابر دلار ادامه داشت و بهای لیر رقم بی‌سابقه ۷.۲۴ لیر در مقابل هر دلار آمریکا رسید.

رجب طیب اردوغان در نشست سفرای ترکیه در آنکارا تصریح کرد: تروریست‌های اقتصادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند، ولی دستگاه قضایی در حال اقدام علیه آنها است.

رییس جمهوری ترکیه اخلال گران در بازار را متهم کرد که اخبار جعلی درباره سقوط ارزش لیر در برابر دلار منتشر می‌کنند تا در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین آمریکا را به تلاش برای «خنجر زدن از پشت» متهم کرد.

مناسبات دو کشور آمریکا و ترکیه، هر دو عضو سازمان ناتو، به‌ویژه در ماه‌های گذشته بر سر چند موضوع از جمله بازداشت آندرو جانسون به شدت دچار تنش شده است.

دولت ترکیه که فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی در آمریکا، را به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده، بارها از آمریکا خواسته است او را تحویل ترکیه دهد.

فتح‌الله گولن این اتهام را رد کرده و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند استرداد آقای گولن مستلزم ارائه شواهد مستند به مراجع قضایی آن کشور است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛خ.ک
XS
SM
MD
LG