لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان شش نفر را در ایران گرفت


گزارش‌ها از ایران حاکی است که شش نفر در استان‌های شمالی ایران پس از مصرف «مشروبات الکلی تقلبی» جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یکشنبه هشتم مهرماه اعلام کرد که چهار نفر از این افراد در استان گیلان و دو نفر نیز در استان مازندران جان باخته‌اند. سه نفر نیز به دلیل مصرف الکل تقلبی در بیمارستان بستری هستند.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به این خبرگزاری گفته‌ است که در کل در این استان ۲۰ نفر نفر به دلیل مصرف اتانول یا متانول مسموم شده‌اند که از میان آنها چهار نفر که بین ۲۲ تا ۴۰ ساله بوده‌اند به دلیل مسمومیت جان باخته‌اند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افراد دیگر نیز در حال حاضر در بیمارستان بستری‌ هستند که حال شش نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

تولید و مصرف مشروبات الکلی پس از انقلاب ۵۷ در ایران ممنوع شد و از آن زمان تاکنون، الکل به شکل قاچاق و در بازار سیاه رد و بدل می‌شود که کنترلی نیز بر کیفیت آن وجود ندارد و اغلب متانول به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای اتانول به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود.

در زمان همه‌گیری کووید دست کم ۲۱۰ نفر در ایران به دلیل نوشیدن الکل تقلبی جان باختند. در آن زمان برخی به اشتباه تصور می‌کردند که نوشیدن الکل برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا مفید است.

تنها اعضای اقلیت‌های مسیحی، یهودی و زرتشتی در ایران از ممنوعیت الکل معاف هستند و خارجی‌ها نیز ملزم هستند ممنوعیت استفاده از الکل در کشور را رعایت کنند.

خرداد ماه ۱۴۰۳ رئیس کل دادگستری البرز از صدور حکم اعدام برای چهار نفر به دلیل توزیع «مشروبات الکلی مرگبار» در کرج خبر داد.

این پرونده مربوط به افرادی بود که به گفته مسئولان قضائی و بهداشتی در کرج، یک سال پیشتر با توزیع الکل تقلبی و مسمومیت ناشی از «مصرف مشروبات الکلی» موجب مرگ ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر شدند.

XS
SM
MD
LG