لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

حکم اعدام برای چهار نفر به دلیل توزیع «مشروبات الکلی مرگبار» در کرج


رئیس‌کل دادگستری استان البرز می‌گوید چهار نفر در پرونده سال گذشته مرتبط با توزیع مشروبات الکلی مرگبار در کرج به «اعدام» محکوم شده‌اند.

سال گذشته به گفته مسئولان قضائی و بهداشتی در کرج بین ۱۰ تا ۱۴ نفر بر اثر آنچه مسمومیت ناشی از «مصرف مشروبات الکلی» خوانده شد، جان خود را از دست دادند.

حسین فاضلی‌هریکندی، رئیس‌کل دادگستری البرز که سال گذشته تلفات این اتفاق را ۱۴ تن اعلام کرده بود، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد گفت: «بر اثر شرب مشروبات الکلی در مجموع ۱۷ نفر فوت و ۱۹۱ نفر مصدوم شده بودند.»

او با اشاره به این که در این پرونده ۱۱ نفر دستگیر شدند، اعلام کرد: «برای چهار نفر از آنها حکم اعدام صادر شده و برای هفت نفر دیگر بر اثر وضعیت جرم احکام دیگری صادر شده که حبس با سال‌های متفاوت است.»

این مقام قضائی جمهوری اسلامی به جزئیات بیشتری درباره این پرونده اشاره نکرد.

این در حالی است که سال گذشته موج مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی «تقلبی» یا «الکل صنعتی» و متانول در نقاط مختلف ایران گزارش شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز خرداد پارسال گفت که ۱۰ نفر از مسموم‌شدگان با الکل صنعتی طی دو روز فوت و دو نفر هم دچار مرگ مغزی شده‌اند.

این آمار با تعدادی که مقام‌های قضائی اعلام کرده بودند، تناقض داشت.

طی خرداد و تیر ۱۴۰۲ و طی کمتر از دو هفته در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، هرمزگان، تهران، مازندران، قزوین و گیلان گزارش‌هایی از مسمومیت با نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز منتشر شده بود.

این در حالی است که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، در همان زمان اعلام کرد که مطمئن است این مسمومیت‌ها «به هیچ عنوان» زنجیره‌ای نیست.

با توجه به ممنوعیت تولید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در ایران و در نبود محصولات سالم و استاندارد در بازار در دهه‌های گذشته، بسیاری از شهروندان مجبور به مصرف انواع غیراستاندارد این نوشیدنی‌ها هستند.

در این باره هر از گاهی خبرهای مربوط به مرگ و مسمومیت، از دست دادن بینایی و کلیه مصرف‌کنندگان این محصولات غیر استاندارد خبرساز می‌شود.

درباره میزان دقیق مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیر استاندارد در ایران، آمار دقیقی در دست نیست و بار‌ها از سوی مسئولان مختلف آمارهای متفاوتی در این زمینه اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG