لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

برگزاری نشست کبرا؛ نخست‌وزیر بریتانیا «اوباشگری راست افراطی» در این کشور را محکوم کرد


صدها معترض ضد مهاجر به هتلی در راترهام، در شمال انگلیس، که محل اسکان پناهجویان است حمله کردند
صدها معترض ضد مهاجر به هتلی در راترهام، در شمال انگلیس، که محل اسکان پناهجویان است حمله کردند

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، «اوباشگری راست افراطی» پس از روزها اعتراض و آشوب و خشونت‌ در این کشور را محکوم کرد و همزمان اعلام شد که «نشست اضطراری کبرا» برای واکنش به این خشونت‌ها در روز دوشنبه ۱۵ مرداد تشکیل می‌شود.

پس از کشته شدن سه دختر در حمله با چاقو در یک کلاس رقص کودکان در ساوت‌پورت در شمال غربی انگلیس که هفته گذشته اتفاق افتاد، اعتراضات خشونت‌آمیز در شهرها و مناطق مختلف سراسر بریتانیا علیه خارجی‌ها و مهاجران آغاز شد.

اعتراضات در روز شنبه به شهرهای مختلف این کشور از جمله لیورپول، بریستول و منچستر کشیده شد که منجر به دستگیری ده‌ها تن شد و شماری از مغازه‌ها و کسب‌وکارها تخریب و غارت شدند.

گروه‌های ضدمهاجر و ضد مسلمان در بریتانیا بلافاصله این قتل‌ها را به یک مهاجر اسلامگرای افراطی نسبت دادند. این در حالی است که مظنون این حمله متولد بریتانیا است و پلیس تأکید کرده است که حمله را حادثه تروریستی تلقی نمی‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به این خشونت‌ها در بیانیه‌ای گفت: «من قویاً اوباشگری راست افراطی را محکوم می‌کنم» و افزود که این خشونتِ تبهکارانه است،‌ نه اعتراض مشروع.

آقای استارمر تاکید کرد: «شک نکنید کسانی که در این خشونت‌ها دست داشته‌اند با برخورد کامل قانون مواجه خواهند شد».

دفتر نخست‌وزیری قرار است بامداد دوشنبه نشست ویژه کبرا را برگزار کند که گزارش‌های وزیران کابینه، پلیس، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سایر افراد مسئول در ارتباط با این خشونت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پلیس بریتانیا می‌گوید که تاکنون ۲۵۰ تن به‌دلیل دست داشتن در خشونت‌ها دستگیر شده‌اند.

روز یکشنبه، صدها معترض ضد مهاجرتی به هتلی در راترهام، در شمال انگلیس، که به گفته وزیر کشور بریتانیا، محل اسکان پناهجویان است، حمله کردند و خطاب به آن‌ها گفتند: «بیایید بیرون».

یکی از شاهدان به خبرگزاری رویترز گفته است، معترضان که بسیاری از آن‌ها نقاب داشتند یا کلاه به سر گذاشته بودند، به سمت نیروهای پلیس پاره‌آجر پرتاب کردند و شیشه‌های چند هتل را شکستند و سپس سطل زباله بزرگی را در نزدیکی هتل به آتش کشیدند.

پلیس شمار این معترضان را ۷۰۰ نفر اعلام کرده و گفته که ۱۰ تن از نیروهای آن در جریان این درگیری مجروح شدند. یکی از نیروهای پلیس بیهوش شده و بازوی یکی دیگر هم شکسته است.

رهبران جامعه مسلمانان بریتانیا می‌گویند که «احساس امنیت نمی‌کنند» و وزارت کشور اعلام کرده که به‌دنبال افزایش تهدیدها، تدابیر امنیتی در اطراف مساجد تشدید خواهد شد.

آخرین باری که بریتانیا صحنه اعتراضات خشونت‌آمیز شد، در سال ۲۰۱۱ بود که هزاران نفر پس از تیراندازی پلیس به یک مرد سیاه‌پوست در لندن به خیابان‌ها ریختند. کی‌یر استارمر در آن زمان دادستان کل کشور بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و روزنامه گاردین/ش. ر./ف. دو.
XS
SM
MD
LG