لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

بازداشت دست‌کم ۹۰ هوادار راست افراطی در پی آشوب و خشونت در بریتانیا


پلیس ضد شورش در لیورپول، روز شنبه
پلیس ضد شورش در لیورپول، روز شنبه

درگیری هواداران جناح راست افراطی با نیروهای پلیس در چند شهر بزرگ بریتانیا در روز شنبه، ۱۳ مرداد، به بازداشت دست‌کم ۹۰ نفر منجر شد.

ارزیابی شده که روز یک‌شنبه نیز شهرهای بریتانیا شاهد ادامه بحران باشد، اما در ابعادی کوچک‌تر.

همزمان، دولت کی‌یر استارمر با دادن احتمال در مورد ادامه آشوب در روزهای آینده، و برقراری وضعیت اضطراری ملی، به حامیان راست افراطی هشدار داد که «بهای» اقدامات خود را خواهند پرداخت.

بریتانیا از روز دوشنبه گذشته در پی کشته شدن سه کودک دختر در یک کلاس یوگا و موسیقی در شهر ساوت‌پورت وارد بحران شده است. قربانیان دانش‌آموزان خردسال این کلاس بودند. پنج کودک و دو بزرگسال نیز در حمله یک مرد چاقوکش زخمی شدند.

اکسل روداکوبانا، نوجوان ۱۷ ساله از خانواده‌ای با تبار آفریقایی از کشور روآندا که خود در بریتانیا به دنیا آمده، عامل حمله در ساوت‌پورت معرفی شد.

تظاهرات حامیان راست افراطی در خشم از این رویداد جنبه مخالفت با مهاجران به‌ویژه مهاجران مسلمان به خود گرفته زیرا اشتباها در شبکه‌های اجتماعی شایع شده بود که مهاجم از یک خانواده مهاجر مسلمان است.

خشونت‌های روز شنبه در شهرهای مختلف بریتانیا گسترده‌ترین در نوع خود در ۱۳ سال اخیر در این کشور بود.

روز شنبه حدود یک هزار معترض ضد مهاجرت که علیه مسلمانان مهاجر شعار می‌داند، در برابر چند صد تظاهرکننده ضد فاشیست در لیورپول صف‌آرایی کردند.

پلیس با توسل به سگ‌های آموزش‌دیده در صدد جدا کردن دو گروه بود. در این رویدادها به سوی نیروهای پلیس ترقه پرتاب شد و چند عضو پلیس که «به طور جدی» زخمی شدند، به بیمارستان انتقال یافتند.

شماری از اماکن عمومی شامل یک کتابخانه لیورپول به آتش کشیده شد و اموال دو مغازه نیز غارت شد.

در بریستول نیز حامیان راست افراطی روز شنبه در درگیری در برابر گروه ضد نژادپرستی شعار می‌دادند که تا برقراری قانون، حاضرند برای کشور خود بمیرند.

شهرهای منچستر و هال نیز شاهد تجمع‌های مشابهی از هواداران ضد مهاجرت با حامیان ضد نژادپرستی بود.

در شهر بلفاست، مرکز ایرلند شمالی معترضان شنبه پس از شکستن شیشه‌های یک کافه در بیرون یک مسجد تظاهرات کرده و به سوی نمایندگان رسانه‌ها اشیای مختلف پرتاب کردند.

رویدادهای روز شنبه پس از یک شب خشونت در ساندرلند در شمال شرق بریتانیا بود که روز جمعه چهار افسر پلیس را زخمی و راهی بیمارستان کرد. در اعتراضات جمعه شب ساندرلند یک ساختمان مقر پلیس به آتش کشیده شد و دست‌کم هشت تن بازداشت شدند.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر و رهبر حزب کارگر که عمر دولتش در پی انتخابات اخیر هنوز به یک ماه نرسیده، روز شنبه گفت حق آزادی بیان و بی‌نظمی خشونت‌آمیز که رخ داده، دو امر «کاملا متفاوت» است. او حمله به کودکان در ساوت‌پورت را «هولناک» و «عمیقا تکان‌دهنده» نامیده و راست افراطی را محکوم کرده است.

ایوِت کوپر، وزیر کشور در دولت آقای استارمر، نیز روز شنبه هشدار داد عوامل «بی‌نظمی غیرقابل قبول» بازداشت و محاکمه شده و با انواع مجازات روبه‌رو خواهند شد.

خانم کوپر در شبکه ایکس نوشت خاطیان بهای «خشونت و قلدری» خود را خواهند پرداخت و پلیس از «حمایت کامل دولت برای انجام اقدامات قوی» برخوردار است.

جیمز کلِوِرلی، وزیر خارجه دولت پیشین و وزیر در «دولت در سایه» (دولت اپوزیسیون)، از کابینه آقای استارمر خواست «پیام روشنی به اراذل و اوباش» داده و برای بازگرداندن نظم عمومی بیشتر تلاش کند.

اکسل روداکوبانا در دادگاه بریتانیا به سه فقره قتل و تلاش برای ده مورد دیگر قتل متهم شده است. شماری از مجروحان حمله او هنوز با جراحات شدید در بیمارستان بستری هستند.

در بریتانیا انتشار اسامی متهمان زیر ۱۸ سال یک امر نادر است که تنها با اجازه قاضی دادگاه انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG