لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

عملیات نجات نفتکش یونانی هدف قرار گرفته توسط حوثی‌ها متوقف شد


تصویر منتشر شده توسط اتحادیه اروپا در روز ۱۲ شهریور ادامه آتش‌سوزی در نفتکش سونیون را نشان می‌دهد
تصویر منتشر شده توسط اتحادیه اروپا در روز ۱۲ شهریور ادامه آتش‌سوزی در نفتکش سونیون را نشان می‌دهد

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اسپیدس، از توقف عملیات جابه‌جایی یا تخلیه یک میلیون بشکه محموله نفتکش یونانی که دو هفته پیش توسط حوثی‌ها مورد هدف قرار داده بود، خبر داد.

اسپیدس روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور بدون ارائه توضیحات بیشتر، علت آن را «ناایمن» بودن عملیات نجات کشتی سونیون عنوان کرد.

دقیقا مشخص نیست دلیل ناایمن بودن عملیات تخلیه نفت این کشتی یونانی چیست، اما در حالی که دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی هشتم شهریور از توافق حوثی‌ها برای اجازه دادن به یدک‌کش‌ها و نفتکش‌هایی که برای تخلیه محموله نفتکش «سونیون» اعزام می‌شوند، خبر داده بود، همان روز حوثی‌ها ویدئویی منتشر کردند که نشان می‌داد نیروهای آنها در داخل نفتکش سونیون مواد منفجره کار می‌گذارند و سپس بخشی از آن را منفجر می‌کنند.

رویترز پیشتر به نقل از یک منبع گزارش داده بود که عملیات نجات به زودی آغاز می‌شود اما گفته بود که اجرای طرح فعلی برای نجات نفتکش یونانی به دلیل اینکه حوثی‌ها در آن مواد منفجره کار گذاشته‌اند، احتمالا کاری دشوار و پیچیده خواهد بود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد منتقدان می‌گویند شورشیان حوثی از تهدید یک فاجعه زیست‌محیطی برای گرفتن امتیاز از جامعه بین‌المللی استفاده می‌کنند.

از طرفی آتش‌سوزی در نفتکش سونیون کماکان ادامه دارد و خطر انفجار یا نشت نفت منتفی نیست.

اسپیدس بدون ارائه جزئیات گفته است: «شرکت‌های خصوصی مسئول عملیات نجات به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط برای انجام عملیات یدک‌کشی برآورده نشده و ادامه آن امن نیست».

این بیانیه می‌افزاید اکنون راه‌حل‌های جایگزین توسط شرکت‌های خصوصی در حال بررسی است.

حوثی‌ها حدود دو هفته پیش نفتکش سونیون را با آتش سلاح‌های سبک، پرتابه و یک قایق بدون سرنشین مورد هدف قرار دادند.

شورشیان حوثی، مورد حمایت جمهوری اسلامی، دوباره روز گذشته دو نفتکش با پرچم‌های عربستان و یونان را در آبهای اطراف خود مورد حمله قرار داد.

حوثی‌ها از پاییز پارسال و با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل، بیش از ۸۰ کشتی تجاری را با موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند.

این گروه نیابتی جمهوری اسلامی ایران یک کشتی را توقیف کرده و دو کشتی دیگر را غرق کرده‌ و حملات آنها منجر به کشته شدن چهار ملوان شده است.

XS
SM
MD
LG