لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

دو نفتکش عربستانی و پانامایی هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفتند


نفتکش «بلو لاگون ۱» متعلق به پاناما و تحت مدیریت یونان
نفتکش «بلو لاگون ۱» متعلق به پاناما و تحت مدیریت یونان

یک نفتکش عربستان سعودی و یک نفتکش پانامایی در دریای سرخ هدف حمله موشکی و پهپادی حوثی‌های مورد حمایت ایران قرار گرفتند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه ۱۳ شهریور دو کشتی مورد حمله را «نفتکش امجد با پرچم و مالکیت عربستان سعودی» و «نفتکش بلو لاگون با پرچم و مالکیت پاناما و تحت اداره یونان» اعلام کرد.

بنابر این گزارش، این نفتکش‌ها با دو موشک بالستیک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

به نوشته سنتکام، نفتکش عربستانی حامل حدود دو میلیون بشکه نفت است؛ یعنی دو برابر محموله نفتکش یونانی سونیون که حدود دو هفته پیش هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت و در حال حاضر به یک تهدید بزرگ زیست محیطی تبدیل شده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده تاکید کرده است که «اقدامات تروریستی و بی‌پروای حوثی‌های مورد حمایت ایران» همچنان تجارت منطقه‌ای و جهانی را بی‌ثبات می‌کند و جان دریانوردان غیرنظامی و جانداران دریایی را به خطر انداخته است.

حوثی‌ها شامگاه دوشنبه مسئولیت حمله به نفتکش بلو لاگون را بر عهده گرفتند اما هیچ اشاره‌ای به نفتکش سعودی نکردند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اقدامات عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، برای بیرون آمدن از جنگ یمن و همچنین توقف خصومت با ایران، حامی اصلی حوثی‌ها، به نقل از منابع خود نوشت بعید است که نفتکش «امجد» مستقیما هدف قرار گرفته باشد.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع گزارش داده که این دو نفتکش در نزدیکی یکدیگر در حال حرکت بودند که مورد اصابت قرار گرفتند.

بنابر این گزارش، هر دو نفتکش توانستند به مسیر خود ادامه دهند و خسارت عمده‌ای ندیدند.

گزارش‌های اولیه درباره هدف قرار گرفتن این دو نفتکش ابتدا از سوی دو نهاد دریایی بریتانیایی اعلام شد.

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی با ادعای حمایت از فلسطینیان و تلاش برای متوقف ‌کردن عملیات اسرائیل در نوار غزه طی ده ماه گذشته ده‌ها حمله به کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

با وجود ادعای حوثی‌ها مبنی بر هدف قرار دادن شناورهای مرتبط با اسرائیل،‌ آمریکا و بریتانیا،‌ بسیاری از کشتی‌هایی که تاکنون توسط این شبه‌نظامیان هدف ‌قرار ‌گرفته، ارتباطی با این سه کشور نداشته‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده و کشورهای ائتلاف در کنار گشت‌های دریایی اتحادیه اروپا، بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده‌اند و در مواردی هم، سکوهای پرتاب موشک آنها را هدف قرار داده‌اند؛ اقداماتی که گرچه از شدت حملات حوثی‌ها کاسته، اما هنوز نتوانسته آنها را به طور کامل متوقف کند.

XS
SM
MD
LG