لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

نخستین واکنش‌های جهانی: ترودو و زلنسکی خواستار شفافیت، اجرای عدالت و پذیرش کامل خطا شدند


ولودیمیر زلنسکی (راست) و جاستین ترودو
ولودیمیر زلنسکی (راست) و جاستین ترودو

ساعتی پس از اقرار جمهوری اسلامی به «خطای انسانی» که به سقوط یک هواپیمای مسافربری انجامید، نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای ویژه خواستار «شفافیت و اجرای عدالت» شد.

در پی نخست وزیر کانادا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که کشورش چیزی کمتر از «تحقیقات کامل و پذیرش کامل خطا» انتظار ندارد.

هواپیمای بوئینگی که بر فراز شهرستان شهریار در اطراف تهران هدف گرفته شد از آن خط هوایی اوکراین بود و اغلب مسافران آن اتباع کانادا.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در نخستین واکنش بین‌المللی به اقرار تهران به اشتباه روز شنبه، ۲۱ دی‌ماه، بیانیه‌ای صادر کرد.

آقای ترودو در این بیانیه می‌گوید که این رخداد «تراژدی ملی است و همه کانادایی‌ها عزادارند».

او در عین حال خواستار شفافیت و اجرای عدالت برای تمام خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان این سانحه مرگبار شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تأکید کرد کشورش چیزی کمتر از «تحقیقات کامل و پذیرش کامل خطا» انتظار ندارد.

او در فیس‌بوکش نوشت: «انتظار داریم ایران مقصران را محاکمه کند... غرامت بپردازد و تحقیقات بدون مانع و بدون هیچ تأخیر عمدی پیگیری شود.»‎


سه روز پس از فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین در اطراف تهران، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار خطا شده و به اشتباه این هواپیما را هدف گرفته است.

این یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه، فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.

مقامات رسمی و رسانه‌های حکومتی نزدیک به سه روز اصابت موشک به این هواپیما را تکذیب و حاشا کرده و به تئوری‌های توطئه چون دست داشتن کمپانی بوئینگ در آن دامن زدند.


روز پنج‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، در پی گزارش رسانه‌های غربی بر اساس اطلاعات چند مقام آمریکایی پرونده سقوط این هواپیما به مسیر دیگری افتاد.

ابتدا نخست‌ وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد هواپیمای اوکراینی که بامداد چهارشنبه در ایران سقوط کرد، در اثر شلیک یک موشک زمین به هوای ایران سرنگون شده است.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که تمام آنها در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز قصد داشتند که با پرواز بعدی به کانادا بروند و ۶۳ نفرشان هم شهروند کانادا بودند.

XS
SM
MD
LG