لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

سنتکام: داعش در نیمه نخست ۲۰۲۴ دو برابر پارسال عملیات تروریستی انجام داد


نمایی از محل انفجار یک آمبولانس بمبگذاری‌شده توسط عضو انتحاری گروه داعش در نزدیکی شهر سامرا در عراق
نمایی از محل انفجار یک آمبولانس بمبگذاری‌شده توسط عضو انتحاری گروه داعش در نزدیکی شهر سامرا در عراق

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در گزارشی از فعالیت‌های گروه موسوم به «دولت اسلامی»، داعش، اعلام کرد که این گروه در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، مسئولیت بیش از ۱۵۳ عملیات در عراق و سوریه را بر عهده گرفته است.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه سنتکام، گروه دولت اسلامی در این بازهٔ زمانی شش‌ماهه، دو برابر سال ۲۰۲۳ میلادی حمله انجام داده است.

داعش یک گروه ستیزه‌جوی تروریستی اسلام‌گرا است که از شاخه سلفی اسلام سنی پیروی می‌کند.

این گروه از ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ادعای خلافت جهانی کرد و خود را «حکومت اسلامی» نامید و پس از مدتی بخش‌های بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه و بخش‌های کوچکی را در لیبی، نیجریه و افغانستان به تصرف خود درآورد.

این گروه که پایه‌گذار و رهبر آن، ابوبکر البغدادی از اعضای سابق شبکهٔ القاعده بود، با دولت‌های عراق، سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه، وارد جنگ شد.

گزارش سنتکام همچنین حاکی است که ارتش آمریکا برای مقابله با اقدامات گروه دولت اسلامی در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۱۹۶ مأموریت انجام داد که در نتیجهٔ آن، ۴۴ عضو این گروه کشته و ۱۶۶ تن دیگر بازداشت شدند.

بر اساس گزارش تفکیکی سنتکام درباره عملیات‌های ارتش آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه که با همکاری نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دموکراتیک سوریه صورت گرفت، ۱۳۷عملیات مشترک منجر به کشته شدن ۳۰ عضو و بازداشت ۷۴ عضو داعش شد.

در سوریه نیز، ۵۹ عملیات انجام‌شده در شش ماهه نخست سال جاری در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه و سایر نیروهای ائتلاف، ۱۴ عضو داعش کشته و ۹۲ نفر بازداشت شدند.

در این گزارش همچنین آمده که این عملیات‌ها منجر به کشته شدن هشت عضو ارشد داعش و بازداشت ۳۲ تن دیگر از رهبران این گروه در عراق و سوریه شد.

این «اعضای ارشد»، افرادی معرفی شده‌اند که مسئولیت برنامه‌ریزی عملیات در خارج از سوریه و عراق، استخدام، آموزش و قاچاق اسلحه را برعهده داشته‌اند.

سنتکام تأکید کرده که کشته شدن یا بازداشت این افراد، توانایی داعش را برای انجام عملیات خارجی در ایالات متحده و کشورهای متحد آن کاهش می‌دهد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، نیز گفته است که ایالات متحده همچنان بر هدف قرار دادن آن دسته از اعضای داعش که به‌دنبال انجام عملیات‌ در خارج از عراق و سوریه هستند، متمرکز است.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۷ این گروه را به شدت منزوی کرد و در سال ۲۰۱۹ کنترل آن بر مناطق اشغال‌شده در عراق را از بین برد.

با استفاده از گزارش‌های سنتکام و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG