لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

جان باختن دو کودک در خوزستان بر اثر کرونا


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از فوت دو کودک یک و نه ساله در خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

فرهاد ابول‌نژادیان روز جمعه اول اسفندماه در صفحه شخصی خود در توییتر ضمن اعلام این خبر نوشته است: «بر خلاف "پیک‌های قبلی" که درگیری بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر رخ می‌داد، اما در "پیک اخیر" با انتشار "کرونای انگلیسی"، کودکان و نوجوانان هم قربانی می‌شوند.»

آقای ابول‌نژادیان درباره این که دو کودک گفته‌شده بر اثر ویروس جهش‌یافته جان خود را از دست داده‌اند یا خیر، اظهار نظری نکرده و تنها نوشته است: «والدین از خود و فرزندان‌شان مراقبت کنند، بیرون از خانه "توپخانه کرونا" فعال است.»

در همین حال ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، شامگاه ۳۰ بهمن‌ماه همزمان با تائید شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در سراسر کشور درباره کاهش سن ابتلا به این بیماری و شیوع ویروس جدید از طریق جوانان هشدار داد.

آقای حریرچی در یک برنامه تلویزیونی، نوجوانان و جوانان را عامل پخش ویروس جهش‌یافته در کشور معرفی کرد و گفت که موارد ابتلا به کرونا در سن ۵ تا ۱۷ سال افزایش یافته، طوری که این آمار در استان تهران از ۴ به ۱۱ درصد رسیده است.

او همچنین گفت که موارد بستری افراد زیر ۱۲ سال هم افزایش یافته،‌ اما درباره این اظهارات خود به آمار و بازه زمانی مشخصی اشاره نکرد.

قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت ایران روز جمعه اول اسفند ماه با اشاره به افزایش پنج برابر شدن آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌هایی از استان خوزستان در مقایسه با چند هفته گذشته،‌ درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های این استان هشدار داد.

محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه گفته بود که در مقایسه با هفته گذشته، موارد بیماری کووید ۱۹ در استان خوزستان ۷۵ درصد، موارد بستری ۶۵ درصد و آمار جان‌باختگان ۵۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ضمن تائید شناسایی «ویروس جهش‌یافته» در شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر درباره شیوع گسترده این ویروس در مناطق جنوب غرب خوزستان هشدار داده بود.

همچنین قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان با اعلام خبر ورود گونه جدید کرونا از عراق، از بسته ‌شدن مرزهای استان خوزستان با این کشور به روی شهروندان خبر داد.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تاکنون ۲۱ مورد ویروس جهش‌یافته در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی شده و چهار نفر بر اثر آن جان باخته‌اند.

پیشتر منابع گوناگون، از چهره‌های سیاسی داخلی گرفته تا ناظران و کارشناسان مستقل، احتمال داده بودند شمار واقعی مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ در ایران به مراتب بیشتر از آمار رسمی باشد.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

XS
SM
MD
LG