لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

تحولات افغانستان؛ رئیس سی‌آی‌ای با معاون سیاسی رهبر طالبان «دیدار کرده است»


آخرین گزارش‌ها حاکی است که تا روز دوشنبه ۲۲ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.
آخرین گزارش‌ها حاکی است که تا روز دوشنبه ۲۲ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند.

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) روز دوشنبه اول شهریور با سفر به افغانستان، با معاون سیاسی رهبر طالبان دیدار کرده است.

برای اولین بار روزنامه واشینگتن پست روز سه‌شنبه دوم شهریور گزارش داد که آقای برنز با ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی رهبر طالبان دیدار کرده، اما دو مقام آمریکایی که نخواستند نامی از آن‌ها برده شود، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان این موضوع را تایید کردند.

این گزارش می‌گوید آمریکا با رهبران طالبان هم در قطر و هم خود افغانستان در تماس است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول یک مقام آمریکایی چنین دیداری را تایید کرده و نوشته است این دیدار در بالاترین سطح مقامات طرفین از زمان تسخیر افغانستان توسط طالبان انجام شده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر بحران تخلیه شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر از این کشور تحت فشار است و ضرب‌الاجل طالبان برای خروج نیروهای نظامی خارجی از فرودگاه کابل تا ۳۱ اوت (شش روز دیگر) رو به اتمام است.

این گزارش می‌افزاید روز دوشنبه آقای برنز در کابل با ملا عبدالغنی برادر عالی‌ترین مقام طالبان که در افغانستان حضور دارد، دیدار و تبادل‌نظر کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است طیفی از مسائل، از جمله موضع طالبان درباره تشکیل دولت آتی افغانستان، همچنین حضور نظامی خارجی برای تامین امنیت خروج شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر از کشور مذاکره شده است.

این گزارش می‌افزاید دیدار رهبر سی‌آی‌ای با رهبر سیاسی طالبان با دستور مستقیم جو بایدن رئیس‌جمهوری انجام شده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که تا روز دوشنبه ۲۲ هزار نفر از افغانستان تخلیه شده‌اند، اما هنوز هزاران نفر از جمله شهروندان ایالات متحده در این کشور هستند و بسیاری از آن‌ها حتی فرصت رساندن خود به فرودگاه را نداشته‌اند.

هنوز دولت آمریکا نتیجه دیدار آقای ویلیام برنز و ملا عبدالغنی برادر را اعلام نکرده، اما یک روز قبل از این دیدار، آقای بایدن از احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل برای تخلیه هزاران شهروند خارجی و افغانی‌ در معرض خطر خبر داده بود؛ موضوعی که شامگاه دوشنبه توسط طالبان رد شد و این گروه مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده و آن را «مصداق ادامه اشغال» دانسته است.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه از قول ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گزارش داد که آمریکا باید عملیات تخلیه افغان‌هایی که در زمینه‌های مختلف مهارت دارند، متوقف کند. وی همچنین دوباره نسبت به تمدید حضور نیروهای خارجی در کشور هشدار داد.

او گفت آمریکایی‌ها افراد متخصص مانند مهندسان افغانی را از کشور خارج می‌کنند و از آن‌ها خواسته شده است این روند را متوقف کند.

اسکان رایگان ۲۰ هزار افغان در خانه‌های «ایربی‌ان‌بی»

در این میان برایان چسکی، رئیس شرکت «ایر بی‌ان‌بی» که در زمینه خدمات‌دهی برای اجاره مکان‌های اقامتی در آمریکا فعالیت دارد، قول داده است که اسکان رایگان ۲۰ هزار پناهجوی افغانی را به‌صورت موقت بر عهده گیرد.

آقای چسکی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت شرکت زیر نظر او با سازمان‌های غیردولتی برای کمک به اسکان رایگان افغان‌ها همکاری خواهد کرد.

او قبلا نیز با انتشار توئیتی گفته بود جابجایی و اسکان مهاجران افغان در آمریکا و دیگر نقاط جهان یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی جهان در حال حاضر است و شرکت وی در این زمینه احساس مسئولیت می‌کند.

هنوز معلوم نیست چه تعداد از شهروندان افغانی با تسخیر کشورشان توسط طالبان آواره شوند، اما تاکنون بر اساس آمارهای سازمان ملل ۲.۵ میلیون پناهنده افغانی در جهان پراکنده شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، واشینگتن پست، رویترز، آسوشیتدپرس/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG