لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

رشتهٔ «ایران» در یکی از دبیرستان‌های اسرائیل تدریس می‌شود


یکی از شهرهای مرکز اسرائیل در فاصله نزدیک به تل‌آویو، در سال تحصیلی جدید، رشته‌ای با نام «ایران» را در یکی از مدارس دبیرستانی خود تدریس می‌کند.

خولون، که در گذشته دارای جمعیت زیادی از ایرانی‌تباران بود، اعلام کرده که موضوع ایران را به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی اصلی به دانش‌آموزان دبیرستان «ناوُون» پیشنهاد کرده و در حال حاضر برای آن «۱۵ دانش‌آموز ممتاز» را پذیرش کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، تدریس در اموری چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «جمعهٔ سیاه» (یکی از روزهای تظاهرات مخالفان شاه در زمان اعتراضات ضد حکومت پهلوی در تهران)، سیاست‌های رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، مسائل جمعیتی مثل شیعیان و سنی‌های ایران و زبان فارسی در این رشته به دانش‌آموزان تدریس خواهد شد.

برنامه‌ریزان این رشته امیدوارند که دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی، همچنین درک عمیقی از موضوعات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط با ایران به‌دست آورند تا در دوره‌های بعدی زندگی خود برای گردآوری اطلاعات در مورد ایران، شناسایی تهدیدها، مبارزه با تروریسم و ارزیابی منابع اطلاعاتی به نهادهای امنیتی اسرائیلی کمک کنند.

مدیر دبیرستان «ناوون» گفته که این دانش‌آموزان در دوره سربازی نیز به احتمال زیاد در خدمت یگان ۸۲۰۰ خواهند بود. این یگان واحد شنود و رصد در «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل است.

روزنامهٔ یدیعوت آحرونوت که عکسی از مسئولان دبیرستان «ناوون» با ۹ تن از ۱۵ دانش‌آموز پذیرفته شده در رشتهٔ ایران را در کنار رایانه دستی آن‌ها منتشر کرده، اضافه کرده که عبارت دیگر برای این رشته، «امنیت و تحقیق» است که در وضعیت کنونی اسرائیل که نام ایران با تهدیدها علیه موجودیت اسرائیل گره خورده، اهمیت دارد.

این گزارش حاکی است مدرسان این رشته خود عمدتاً نیروهای پیشین موساد، سازمان امنیت داخلی و یگان ۸۲۰۰ هستند.

جزئیات بیشتری در مورد مدرسین ارائه نشده، اما تدریس مقوله‌های امنیتی در مدارس اسرائیلی از سوی نیروهای پیشین سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل سابقه دارد. این نیروها از جمله طی چند دهه، در تدریس امور مرتبط با فلسطینیان شراکت داشتند و شماری از دانش‌آموزانی که زبان عربی و امور فلسطینیان را آموختند، بعداً در دوره سربازی خود نیز در خدمت یگان اطلاعاتی ارتش بودند.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر تأکید داشتند که علاقه و اشتیاق دانش‌آموزان اسرائیلی به آموختن زبان عربی و امور مرتبط با دنیای عرب به شدت کاهش یافته، چراکه جوانان اسرائیلی به مسائلی چون اقتصاد و فناوری توجه بیشتری نشان داده و بیشتر مایل به آشنایی با دنیای غرب هستند نه دنیای عرب و خاورمیانه.

این موضوع باعث شده که ارتش برای کارهای اطلاعاتی خود ناچار به تدریس زبان و امور مرتبط به سربازان پیش از پذیرش آن‌ها در نهادهای اطلاعاتی شود.

در طول سال‌های گذشته رسانه‌های اسرائیل و برخی رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌های متعددی در خصوص نحوهٔ آموزش زبان فارسی و موضوعات مربوط به ایران برای سربازان، در بدو ورود آن‌ها به ارتش منتشر کردند.

آن گزارش‌ها حاکی از این بود که سربازانی که برای کارهای رصد و شنود در یگان ۸۲۰۰ پذیرفته می‌شوند، در طول خدمت خود نیز پیاپی در کلاس‌های مرتبط با ایران آموزش می‌بینند؛ کلاس‌هایی که در آن حتی زبان کوچه و خیابان ایران و ترانه‌خوانی به فارسی تدریس می‌شود.

بسیاری از این سربازان از خانواده‌هایی بودند که ریشه و تبار ایرانی نداشتند به ویژه که مهاجرت از ایران به اسرائیل در دو دهه اخیر تقریباً متوقف شده است.

زبان فارسی در دهه‌های گذشته در شماری از دانشگاه‌های اسرائیل تدریس شده است. دانشگاهی مانند تل‌آویو دارای بخش ایران است و دانشگاه حیفا از سال‌ها پیش در «مرکز خلیج فارس» به نام «عزری»، یکی از سفیران وقت اسرائیل در ایران زمان سلطنت پهلوی، فارسی و امور ایران را تدریس می‌کند. درس «ایران، امنیت و اطلاعات» نیز در کنار زبان فارسی سال‌ها یکی از موضوعات پیشنهادی برای دانشجویان در دانشگاه بن‌گوریون در جنوب اسرائیل بوده است.

با این حال، ظاهراً به نظر می‌رسد این نخستین‌بار است که رشته‌ای به نام ایران در سطوح مدارس دبیرستانی اسرائیل تدریس می‌شود. دلیل انتخاب دبیرستان «ناوون» در شهر خولون برای این رشته اعلام نشده است.

خصومت ایران و اسرائیل که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی جای دوستی و همکاری نزدیک به چند دهه‌ای در حکومت پهلوی را گرفت، در یک سال اخیر که اسرائیل درگیر جنگ با گروه افراطی حماس بوده، تشدید شده است.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده، دارای روابط نزدیکی با ایران بوده و یکی از گروه‌های مورد حمایت تهران است که با حمله نیروهایش به اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال و کشتن حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۱ اسرائیلی به غزه، جنگ ارتش اسرائیل در این باریکه فلسطینی را کلید زد.

ایران فروردین امسال برای نخستین بار از خاک و آسمان خود به اسرائیل حمله نظامی کرد تا به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد نظامی خود در سوریه در اقدام منتسب به اسرائیل پاسخ داده باشد.

در یک ماه اخیر نیز و پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در شمال تهران که ایران اسرائیل را عامل آن دانسته، احتمال تکرار حمله نظامی ایران به این کشور، منطقه و جهان را نسبت به گسترش جنگ غزه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای نگران کرده، به‌ویژه آن‌که اسرائیل گفته هر تحرک احتمالی ایران، فارغ از میزان آسیب آن را با حمله در خاک ایران پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG