لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

امیرعبداللهیان گزارش‌های سی‌ان‌ان درباره تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان اعتراضات را رد کرد


حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، گزارش‌های این شبکه تلویزیونی درباره تجاوزهای جنسی به بازداشت‌شدگان اعتراضات در ایران را «جهت‌دار و نادرست» خواند.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با کریستین امان‌پور در حالی است که پیشتر ابراهیم رئیسی در جریان سفرش به نیویورک از گفت‌وگو با این خبرنگار زن به‌دلیل روسری سر نکردن خودداری کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان که قسمت‌هایی از آن روز چهارشنبه ۱۰ اسفند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مدعی شد: «سی‌ان‌ان خیلی وقت‌ها گزارش‌های جهت‌دار و نادرست منتشر می‌کند».

پیش از این ادعا، خانم امان‌پور در سوالش گفت سی‌ان‌ان با زنی در ایران گفت‌وگو کرده که بیش از یک ماه در یکی از مراکز سپاه پاسداران بازداشت شده بود و توسط سه مرد مختلف مورد تجاوز قرار گرفته است.

خبرنگار سی‌ان‌ان تاکید کرد که گزارش‌های مشابه «فراوان» دیگری در این زمینه وجود دارد.

بر اساس تصاویری که خانم امان‌پور در حساب توئیتری خود منتشر کرده، به نظر می‌رسد که او در حال نشان دادن برخی تصاویر در این زمینه به امیرعبداللهیان است.

اما وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ مدعی شد که «اولا هیچ‌ فردی در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز دستگیر نشده است».

امیرعبداللهیان در ادامه ادعای خود گفت: کسانی که دستگیر شده‌اند «در تظاهراتی که به خشونت کشیده شد و افرادی از خارج ایران در آن دخالت داشتند و اقدام به قتل نیروهای پلیس کردند» بازداشت شدند.

در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی تحقیقی نیروهای جمهوری اسلامی را به خشونت و آزار جنسی معترضان ایرانی در بازداشتگاه‌ها متهم کرد.

پس از آن دیگر رسانه‌ها از جمله نیویورک تایمز و گاردین نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کردند و در داخل ایران نیز برخی فعالان مدنی گزارش‌ها از اِعمال خشونت جنسی علیه معترضان را تأیید کردند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامهٔ سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خواند.

همچنین مولوی عبدالحمید، پرنفوذترین روحانی سنی‌مذهب ایران، بارها از «تجاوز جنسی» و «شکنجه‌های سنگین» در زندان‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به اقدام اخیر جمهوری اسلامی در آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اعتراضات اشاره و ادعا کرد معترضانی که همچنان در بازداشتند کسانی هستند که «مرتکب قتل شده‌اند و شاکی دارند».

این در حالی است که به گفته سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، هزاران معترض در ماه‌های اخیر در ایران بازداشت شدند اما جمهوری اسلامی هرگز آمار دقیق بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده است.

همچنین دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون چهار معترض بازداشت‌شده در اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر را اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG