لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

ادامه «احضار، تهدید و بازداشت» به دلیل واکنش به مرگ رئیسی در فضای مجازی


منتقدان و مخالفان حکومت ایران از ابراهیم رئیسی به دلیل مشارکت او در اعدام‌های تابستان ۶۷ با عنوان «آیت‌الله اعدام» یا «آیت‌الله قتل‌عام» یاد می‌کنند
منتقدان و مخالفان حکومت ایران از ابراهیم رئیسی به دلیل مشارکت او در اعدام‌های تابستان ۶۷ با عنوان «آیت‌الله اعدام» یا «آیت‌الله قتل‌عام» یاد می‌کنند

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، فتا، می‌گوید‌ یک شهروند ساکن غرب تهران به دلیل «توهین به ساحت شهدای خدمت در فضای مجازی» بازداشت شده است.

شاهین حسنوند روز شنبه، پنجم خردادماه، با بیان اینکه صفحه اینستاگرامی این فرد «شش هزار دنبال‌‌کننده» دارد،‌ به خبرگزاری مهر گفت این فرد «پس از حذف محتوای مجرمانه، ابراز ندامت و استوری عذرخواهی از خانواده معظم شهدا، جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد».

مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آن، از ابراهیم رئیسی و همراهان او که در سانحهٔ سقوط هلیکوپتر جان باختند با عنوان «شهدای خدمت» یاد می‌کنند.

پس از مرگ رئیس جمهور ایران نهادهای امنیتی و قضایی با برخی از شهروندان و فعالان رسانه‌ای که در این زمینه مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، برخورد کردند.

در همین زمینه خبرگزاری حقوق بشری هرانا اعلام کرد محمداردشیر خاموشی، شهروند اهل شهرستان باخزر در استان خراسان رضوی، روز چهارشنبه دوم خردادماه با دریافت ابلاغیه‌ای به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد.

همچنین خبرگزاری ایسنا روز شنبه با انتشار مقاله‌ای از «دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول» خواست با زینب موسوی، فعال اینستاگرامی معروف به «امپراطور کوزکو»، برخورد کنند.

این خبرگزاری روز شنبه با بیان اینکه خانم موسوی پیش‌ از این سابقه «ترور شخصیت رئیس جمهور» را داشته، نوشت او «این بار پا را فراتر گذاشت و روز گذشته با انتشار کلیپی در صفحه شخصی خود با لحنی بسیار زشت» از دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی یاد کرده است.

پیش از این رضا ببرنژاد، برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، روز سه‌شنبه اول خرداد به دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی بازداشت شده بود.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری استان کرمان نیز سه روز پیش اعلام کرد که به «۲۵۴ نفر» به دلیل انتشار مطالب «توهین‌آمیز» با همکاری سازمان اطلاعات سپاه «تذکر و ارشاد تلفنی داده شده و در خصوص هشت نفر نیز احضار قضایی صورت گرفته است».

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق ایران و هیئت همراه او در روز ۳۰ اردیبهشت، شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان، مملو از پیام‌هایی در قالب طنز بود که برای انتشار خبر مرگ آن‌ها دعا می‌کردند.

XS
SM
MD
LG