لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

مرگ یک متهم دیگر در بازداشت پلیس؛ دادستان گیلانغرب: «متهم بدحال شد و فوت کرد»


سعید خدرویسی، دادستان گیلانغرب
سعید خدرویسی، دادستان گیلانغرب

تنها چند روز پس از انتشار خبر مرگ یک مرد جوان بر اثر «ضرب و شتم شدید» در بازداشت پلیس لاهیجان، دادستان گیلانغرب در استان کرمانشاه نیز از مرگ یک مظنون به قتل حین انتقال به پلیس آگاهی خبر داد.

سعید خدرویسی در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۵ شهریور، صادر شده، اعلام کرد که «متهم امروز حین انتقال برای بازجویی پلیس آگاهی بدحال شد و با وجود سرعت عمل مأموران و کمک عوامل اورژانس بیمارستانی فوت کرد.»

بر اساس این اطلاعیه، متوفی «مظنون اصلی قتل عمد» یکی از شهروندان بود که روز چهارشنبه، با تصمیم مرجع قضایی و با صدور قرار تأمین کیفری در اختیار پلیس قرار گرفت.

آن طور که در بیانیه دادستان عمومی و انقلاب گیلانغرب آمده است، «بررسی اولیه از محل نگهداری متوفی و تن‌پیمایی جسد نشان می‌دهد هیچ علامتی از ضربه به بدن وجود ندارد.»

او با این حال اضافه کرده که پزشکی قانونی برای تعیین «علت تامهٔ فوت» وارد عمل شده و از رسانه‌ها خواست تا تکمیل تحقیقات «از هر گونه گمانه‌زنی پرهیز» کنند.

به نام و سن فرد جان‌باخته و محل بازداشت او در این اطلاعیه اشاره‌ای نشده، و خبرگزاری ایرنا تنها نوشته که او همراه با دو نفر دیگر به عنوان مظنونان قتل عمد با «انگیزهٔ شخصی» بازداشت شده بودند.

این اطلاعیه چند روز پس از خبرسازشدن خبر جان‌ باختن محمد میرموسوی، ۳۶ ساله و اهل روستای سیدمحله از توابع لاهیجان، صادر می‌شود که در جریان یک نزاع محلی توسط مأموران یگان ویژه بازداشت شد و به‌ دلیل «ضرب و جرح شدید» در پاسگاه لنگرود جان باخت.

چند روز پس از انتشار تصاویر و ویدئوی هولناکی از پیکر این جوان در غسالخانه، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اذعان کرد که نیروهای پلیس در جریان درگیری با او نتوانسته‌اند «خشم و احساسات» خود را کنترل کنند.

در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی به صراحت آمده بود مرگ این جوان «به‌ دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت‌گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم» رخ داده است.

با این حال تنها چند روز پس از اذعان به مرگ محمد میرموسوی در یک پاسگاه پلیس، ویدئویی از برخورد خشن مأموران گشت نیروی انتظامی با یک شهروند دیگر منتشر شد که پلیس نیز آن را تأیید کرد.

تاکنون گزارش‌های زیادی از ضرب‌ و جرح و کشته‌ شدن شهروندان در بازداشت نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر و تصاویر و ویدئوهای متعددی از برخورد خشن پلیس به ویژه در جریان اعتراضات مختلف با شهروندان خبرساز شده است.

پلیس ایران به ندرت تقصیر خود در این‌گونه موارد را می‌پذیرد و علت مرگ را ناشی از عوامل دیگر چون بیماری زمینه‌ای طرف مقابل معرفی می‌کند و دربارهٔ برخوردهای خیابانی با شهروندان نیز مسئولیتی نمی‌پذیرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG