لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله؛ آمریکا بر راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد


سربازان ارتش لبنان در شهر صیدا در روز چهارشنبه همزمان با موج دوم انفجارهای تجهیزات ارتباطی متعلق به حزب‌الله
سربازان ارتش لبنان در شهر صیدا در روز چهارشنبه همزمان با موج دوم انفجارهای تجهیزات ارتباطی متعلق به حزب‌الله

با افزایش نگرانی‌ها از وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، ایالات متحده بر راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری شد؛ همزمان اسرائیل از حملات گسترده هوایی به جنوب لبنان خبر داده است.

ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور از ده‌ها حمله هوایی به جنوب لبنان و هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله و موشک‌اندازهای این گروه خبر داد.

بنابر بیانیه ارتش اسرائیل، جنگنده‌های این کشور در طول روز پنجشنبه بیش از ۱۰۰ موشک‌انداز حزب‌الله با حدود هزار کلاهک را «که برای حملات فوری به اسرائیل آماده شده بودند» هدف قرار دادند.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی لبنان حملات روز پنجشنبه را یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله از آغاز جنگ غزه خوانده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، در جریان حملات پنجشنبه که در چند مرحله انجام شد چند ساختمان و یک انبار تسلیحات متعلق به حزب‌الله نیز در منطاق مختلف جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفتند.

از سوی دیگر حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز پنجشنبه نیز دست‌کم هشت زخمی برجای گذاشت.

تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک

در همین حال تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها افزایش یافته و وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا روز پنجشنبه در نشست چهارجانبه خود در پاریس درباره این بحران نیز گفت‌وگو کردند.

پس از این گفت‌وگوها دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار «آتش‌بس فوری» شد و با تاکید بر یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران موجود گفت هدف این است که «اسرائیلی‌ها بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و لبنانی‌ها هم به خانه‌های خود بازگردند».

او همچنین خواستار خروج فوری شهروندان بریتانیایی از لبنان شد و در تماس با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، از تشدید تنش‌ها و تلفات غیرنظامیان به شدت ابراز نگرانی کرد.

در همین حال مقام‌های آمریکا نیز تاکید کردند که راه حل دیپلماتیک در خاورمیانه قابل «دستیابی» و همچنین «اضطراری» است.

کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، با تاکید بر اینکه واشینگتن بر تلاش‌های دیپلماتیک خود برای دستیابی به آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد، در نشست خبری پنجشنبه گفت: «راه حل دیپلماتیک قابل دسترسی و اضطراری است».

خانم ژان‌پی‌یر افزود: «واشینگتن به طور شبانه‌روزی بر روی مذاکرات آتش‌بس کار کرده و دراین زمینه نمایندگانی در منطقه داشته است».

روز پنجشنبه همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اولویت واشینگتن را یافتن یک راه حل دیپلماتیک خواند و گفت: «ما به حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد، اما نمی‌خواهیم شاهد تشدید این درگیری از سوی هیچ طرفی باشیم».

در همین حال لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود ضمن تاکید بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه گفت واشینگتن متعهد به کاهش تنش‌ها است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز در گفت‌وگوی تلفنی با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان خواهان اقدام «مسئولانه» از سوی دو طرف برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد. او روز پنجشنبه قرار بود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز تلفنی گفت‌وگو کند.

اسرائیل تاکنون درباره انفجار پیجرها، بی‌سیم‌ها و تجهیزات ارتباطی متعلق به گروه حزب‌الله لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اظهار نظر رسمی نکرده است.

به گفته مقام‌های لبنان، این انفجارها مجموعا ۳۷ کشته و بیش از ۳۵۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله، وقوع این انفجارها را «ضربه‌ای سخت» خواند و در عین حال اسرائیل را به انتقام تهدید کرد.

در همین حال به گزارش رویترز، نمایندگی لبنان در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که تحقیقات اولیه مقام‌های این کشور درباره تجهیزات ارتباطی که هدف انفجار قرار گرفتند نشان می‌دهد که مواد منفجره قبل از ورود به لبنان در آنها کار گذاشته شده است.

در این نامه که رویترز می‌گوید نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده، لبنان گفته است این دستگاه‌ها با ارسال پیام‌های الکترونیکی منفجر شدند و اسرائیل مسئول طراحی و اجرای آن بوده است.

درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، از آغاز جنگ غزه تقریبا همه روزه ادامه داشته و در روزهای اخیر مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که مرکز ثقل جنگ به مرزهای شمالی این کشور منتقل شده است.

همچنین درگیری‌ها تا کنون باعث تخلیه بسیاری از مناطق در شمال اسرائیل و جنوب لبنان شده است.

وال‌استریت جورنال: «احتمال دستیابی قریب‌الوقوع به توافق بعید است»

در همین حال روزنامه وال‌استریت جورنال روز پنجشنبه به نقل از چند مقام دولت آمریکا گزارش داد که اسرائیل و گروه افراطی حماس «بعید است» تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن به توافق دست یابند.

این روزنامه به نقل از چند مقام در کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا که نام آنها را فاش نکرده است گزارش داد با وجودی که مقام‌های ارشد ایالات متحده پیش از این به ۹۰ درصد توافق طرفین بر سر توافقنامه آتش‌بس اشاره کرده بودند اما انتظار ندارند که تا پایان دوره جو بایدن این توافقنامه نهایی شود.

وال‌استریت جورنال به نقل از این منابع از «دو دلیل اصلی» به عنوان عوامل این بدبینی یاد کرده و گفته است دلیل اول اصرار گروه افراطی حماس در مورد نسبت زندانیان فلسطینی است که باید در ازای گروگان‌ها آزاد شوند.

بنابر این گزارش، دلیل دوم این است که «حماس خواسته‌هایی را مطرح می‌کند و پس از پذیرش آمریکا و اسرائیل از بله گفتن خودداری می‌کند… و [این موضوع] مذاکره‌کنندگان را به شدت ناامید کرده است».

بحران کنونی در منطقه در پی حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و اسرائیل در واکنش به حمله این گروه، عملیاتی را در سراسر نوار غزه آغاز کرد که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۱ هزار کشته برجای گذاشته است

XS
SM
MD
LG