لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

اختلال در کشتی‌رانی مرسک در دریای سرخ به کل شبکه این شرکت گسترش یافت


مرسک می‌گوید صادرات آسیا بیشتر از واردات آن تحت تأثیر اختلالات در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ قرار گرفته است
مرسک می‌گوید صادرات آسیا بیشتر از واردات آن تحت تأثیر اختلالات در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ قرار گرفته است

شرکت مِرسک دانمارک اعلام کرد اختلالی که در مسیر کشتی‌رانی این شرکت از طریق دریای سرخ پیش آمده اکنون بسیار فراتر رفته و به کل شبکه اقیانوسی آن سرایت کرده است.

شرکت بزرگ کشتیرانی مرسک و دیگر شرکت‌های مشابه از ماه دسامبر برای جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در دریای سرخ، مسیر کشتی‌رانی خود را به سمت دماغه امید نیک در آفریقا تغییر داده‌اند. این تغییر مسیر، زمان سفر را طولانی‌تر کرده و باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل شده است.

مرسک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اختلالات، دامنه وسیعی داشته و فراتر از مسیرهای اولیه، تأثیر داشته است. این موضوع باعث ایجاد ترافیک در مسیرهای جایگزین و مراکز مهم تبادل کالا شده که برای تجارت با شرق دور آسیا، غرب آسیای مرکزی و اروپا حیاتی هستند».

مرسک همچنین اشاره کرده که صادرات آسیا بیشتر از واردات آن تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته است، چون کشورهای آسیایی از صادرکنندگان اصلی کالا در جهان هستند.

با وجود این مشکلات، مرسک تأکید کرد که تقاضا برای ترابری دریایی همچنان بالاست و از حمل‌ونقل هوایی، به ویژه روش ترکیبی دریا-هوا، برای جابه‌جایی سریع کالاهای دارای تاریخ مصرف، استفاده می‌شود.

شورشیان حوثی که از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از یمن را در کنترل خود دارند، ماه‌هاست با ادعای حمایت از فلسطینی‌های غزه حملات موشکی و پهپادی را در خطوط کشتی‌رانی دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. آن‌ها این حملات را تلافی حملات اسرائیل به نوار غزه می‌دانند.

حوثی‌ها در عملیات خود با شلیک موشک و پهپاد تاکنون بیش از ۷۰ کشتی را هدف قرار داده‌اند که منجر به کشته شدن چهار ملوان شده است. آن‌ها از ماه نوامبر به این‌سو، یک کشتی را توقیف و دو کشتی را غرق کرده‌اند.

روز ۲۵ تیرماه نیز، با نزدیک شدن یک ناو هواپیمابر جدید آمریکایی به منطقه برای تأمین امنیت مسیر کلیدی تجارت بین‌المللی، دو حمله توسط شورشیان حوثی یمن صورت گرفت.

به گفته مقامات بریتانیایی و آمریکایی، سه شناور کوچک حوثی، که دو فروند از آن‌ها سرنشین‌دار و دیگری بدون سرنشین بود، به کشتی «ام‌تی بنتلی یک» (MT Bently I) با پرچم پاناما و متعلق به اسرائیل در سواحل حدیده یمن حمله کردند.

کاپیتان این کشتی بعداً سه موج جداگانه از حملات موشکی را گزارش کرد که در نزدیکی کشتی منفجر شدند.

همان روز و در حادثه‌ای جداگانه در همان سواحل، نفتکش «ام‌تی کیوس لاین» (MT Chios Lion) با پرچم لیبریا و متعلق به جزایر مارشال، هدف حمله یک پهپاد حوثی قرار گرفت که این حمله به این کشتی آسیب‌هایی وارد آورد.

حوثی‌ها شامگاه دوشنبه مسئولیت حمله به این دو کشتی در دریای سرخ را بر عهده گرفتند.

فرماندهی مرکزی آمریکا بامداد سه‌شنبه این حملات را تأیید و اعلام کرد که «این رفتار بی‌پروای مستمر حوثی‌های تحت حمایت ایران، ثبات منطقه را تهدید می‌کند و جان دریانوردان را در سراسر دریای سرخ و خلیج عدن به خطر می‌اندازد. حوثی‌ها ادعا می‌کنند که به نمایندگی از فلسطینی‌ها در غزه عمل می‌کنند، اما آن‌ها جان اتباع کشورهای ثالث را که هیچ ارتباطی با درگیری در غزه ندارند، هدف قرار داده و تهدید می‌کنند».

فرماندهی مرکزی همچنین اعلام کرد که نیروهای آمریکایی پنج پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ و یمن منهدم کرده‌اند.

ناو هواپیمابر آمریکایی تئودور روزولت در حال حرکت به سمت خاورمیانه است تا جایگزین ناو هواپیمابر آیزنهاور شود که ماه‌ها برای مقابله با حوثی‌ها در دریای سرخ حضور داشته است.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و آلمان/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG