لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

آژانس‌های امنیتی بریتانیا: دو کشتی در نزدیکی یمن هدف حمله قرار گرفتند


شبه‌نظامیان حوثی یمن
شبه‌نظامیان حوثی یمن

نهادهای امنیتی بریتانیا اعلام کردند که دو کشتی دیگر در آب‌های یمن هدف حمله با پهپاد و تیراندازی مردان مسلحی سوار بر قایق قرار گرفته‌اند، رخدادهایی که گویای تشدید تنش‌ها در دریای سرخ است.

این حملات روز دوشنبه تنها چند روز پس از آن انجام گرفته که شورشیان حوثی یمن تهدید کرده بودند در واکنش به موج حملات اخیر اسرائیل به غزه، عملیات خود علیه کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه را شدت می‌بخشند.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند از ماه نوامبر تاکنون با ادعای همبستگی با فلسطینی‌های غزه به کشتی‌هایی که از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن می‌گذرند حمله می‌کنند.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد، یک فروند کشتی که در آب‌های جنوب غرب بندر حدیده در حال حرکت بود، هدف حمله سه قایق کوچک قرار گرفت که دو فروند از این قایق‌ها، هر کدام سه سرنشین داشتند.

به گفته این سازمان که از نهادهای زیرمجموعه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا است، قایق مهاجم سوم نیز بدون سرنشین بوده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، قایق بدون سرنشین دو بار با این کشتی برخورد کرد و سرنشینان دو قایق دیگر نیز به سوی کشتی تیراندازی کردند.

این اطلاعیه می‌افزاید که قایق بدون سرنشین پس از ۱۵ دقیقه حملات خود را متوقف کرد و کشتی مورداشاره بدون آن که دچار آسیب جدی شده باشد به مسیر خود ادامه داد.

به گفته سازمان عملیات تجاری دریایی بریتانیا، این کشتی سپس گزارش داده که چهار فروند موشک «تقریبا در نزدیکی» آن بر آب فرود آمده، اما این حملات به خدمه و کشتی و آسیبی نرسانده.

شرکت امنیتی بریتانیایی امبری نیز روز دوشنبه گزارش مسابهی درباره حمله به این کشتی منتشر کرد و گفت که یک گروه خصوصی امنیتی و مسلح سوار بر این کشتی بودند و از آن محافظت می‌کردند.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا همچنین از رویداد مجزایی خبر داده که در آن یک فروند پهپاد به یک کشتی تجاری در فاصله ۹۷ مایل دریایی شمال غرب حدیده حمله کرده است.

به گفته این نهاد، این حمله منجر به «خساراتی جزیی» شده و کشتی و خدمه آن در امان هستند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

نه سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا و نه شرکت امبری نام و مشخصات این کشتی‌ها را فاش نکرده‌اند. گزارش آنها همچنین اسمی از حوثی‌ها نبرده است. اما این حملات پس از آن صورت می‌گیرد که یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، روز شنبه تهدید کرد که در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه، حوثی‌ها نیز عملیات نظامی خود را تشدید می‌کنند.

در جریان ده‌ها حمله‌ای که حوثی‌ها از ماه نوامبر تاکنون ترتیب دادند، دو کشتی غرق شده و یک کشتی نیز توقیف و دست کم سه دریانورد کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG