لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

پژوهش جدید؛ پیاده‌روی چه تأثیری بر کمردرد دارد؟


مطالعه‌ای جدید که در مجلهٔ لانست منتشر شده، نشان می‌دهد پیاده‌روی منظم می‌تواند تأثیر عمیقی در پیشگیری از کمردرد داشته باشد؛ عارضه‌ای که خود علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و به‌عنوان یکی از مشکلات شایع و ناتوان‌کننده در بسیاری کشورها شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند پیاده‌روی سه بار در هفته می‌تواند خطر بازگشت درد کمر را تا نزدیک به نصف کاهش دهد.

این تحقیق جدید اولین آزمایش کنترل‌شدهٔ تصادفی در جهان برای ارزیابی اثربخشی پیاده‌روی در پیشگیری از بازگشت درد کمر بوده که طی آن دانشمندان ۷۰۱ بزرگسال را که به‌تازگی از یک دورهٔ درد کمر بهبود یافته بودند، دنبال کردند.

نیمی از شرکت‌کنندگان وارد برنامهٔ پیاده‌روی و جلسات آموزشی با مربی‌گری فیزیوتراپیست شدند، و باقی شرکت‌کنندگان به گروه کنترل تعلق گرفتند، یعنی هیچ برنامه‌ای به آن‌ها داده شد و روند قبلی خود را داشتند.

مارک هنکوک، استاد فیزیوتراپی در دانشگاه مکواری و نویسندهٔ ارشد این مطالعه، گفته است: «مهم این است که با پیاده‌روی‌های کوتاه شروع کنید و به‌تدریج فاصله و شدت آن را با افزایش تناسب اندام خود بیشتر کنید. پیاده‌روی یک ورزش ساده با دسترسی آسان و کم‌هزینه است که تقریباً هر کسی می‌تواند در هر مکان جغرافیایی، سن یا وضعیت اقتصادی-اجتماعی آن را انجام دهد.»

نتایج تحقیق نشان داده است افرادی که سه تا پنج بار در هفته پیاده‌روی می‌کنند، یعنی به‌طور متوسط ۱۳۰ دقیقه در هفته، مدت زمانی که بدون درد می‌گذرانند، تقریباً دو برابر طولانی‌تر از کسانی است که هیچ درمان یا برنامه‌ای دریافت نکرده‌اند. همچنین، کیفیت زندگی آن‌ها نیز بهبود یافته است.

این یافته‌ها با داده‌های موجود که ارتباط بین فعالیت بدنی و نتایج بهتر برای درد کمر را نشان می‌دهند، همسو هستند. مطالعات قبلی نیز تأیید کرده‌اند که فعالیت‌های بدنی نظیر یوگا و فیزیوتراپی می‌توانند در تسکین درد کمر مؤثر باشند. مارک هنکوک، استاد فیزیوتراپی در دانشگاه مکواری و نویسندهٔ ارشد این تحقیق، به دنبال روش‌هایی کم‌هزینه‌تر برای درمان درد کمر است که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر باشد.

همچنین، این مطالعه نتایج فراتحلیل سال ۲۰۲۰ را تأیید می‌کند که طی آن ۲۵ مطالعه در مورد پیشگیری از درد کمر بررسی شده بود.

ترکیب ورزش منظم و آموزش فیزیکی به‌عنوان مؤثرترین روش برای جلوگیری از بازگشت درد کمر شناخته شده است.

XS
SM
MD
LG