لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

مدیر تلگرام به اتهام «خودداری از همکاری» دربارهٔ جرایم سایبری و مالی بازداشت شده است


پاول دوروف شنبه شب در فرودگاهی در حومه پاریس بازداشت شد
پاول دوروف شنبه شب در فرودگاهی در حومه پاریس بازداشت شد

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید بازداشت مدیر تلگرام ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد؛ دادستان پاریس نیز اعلام کرد بازداشت پاول دوروف مربوط به تحقیقات در مورد همدستی با یک مجرم سایبری است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه پنجم شهریور تاکید کرد که در فضای مجازی نیز همچون زندگی واقعی، برای محافظت از شهروندان «آزادی‌ها در چارچوب قانون اعمال می‌شوند».

او همچنین انتشار «اطلاعات نادرست» درباره بازداشت آقای دوروف را محکوم کرد.

پاول دوروف، ۳۹ ساله، شامگاه شنبه اندکی پس از آنکه با هواپیمای شخصی خود در فرودگاه لو بورژه در حومه پاریس فرود آمد دستگیر شد.

در همین حال لور بکوا، دادستان پاریس، شامگاه دوشنبه گفت بازداشت پاول دوروف بخشی از تحقیقات در مورد همدستی با یک مجرم سایبری است.

به گفته خانم بکوا، بازداشت مدیر تلگرام به ظن همدستی با یک متهم بازداشت‌شده، و تحقیقاتی است که واحد جرائم سایبری دادستانی پاریس از ماه گذشته آغاز کرده است.

دادستان پاریس در بیانیه خود افزوده است که این تحقیقات در ارتباط با ظن دست داشتن در جرایم مختلف «از جمله راه‌اندازی یک سکوی آنلاین است که امکان تراکنش‌های غیرقانونی، پورنوگرافی کودکان، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و همچنین عدم ارائه اطلاعات به مقامات، پولشویی و ارائه خدمات رمزنگاری به مجرمان را فراهم می‌کند».

بنابر این گزارش، بازداشت آقای دوروف می‌تواند تا روز چهارشنبه ادامه یابد.

بر اساس قوانین فرانسه، مدت بازداشت متهم در مرحله بازپرسی حداکثر ۹۶ ساعت است و پس از آن، تصمیم‌گیری درباره آزادی یا ادامه بازداشت بر اساس اتهامات برعهده قاضی پرونده خواهد بود.

شبکه پیام‌رسان تلگرام روز دوشنبه در نخستین واکنش به بازداشت مدیر این شبکه در بیانیه‌ای نوشت که پاول دوروف «سفرهای مکرر» به اروپا داشته و «چیزی برای پنهان کردن ندارد».

تلگرام همچنین ادعای مسئولیت مدیر این شبکه در محتوای منتشر شده از سوی کاربرانش را «مضحک» خواند و افزود که در انتظار حل و فصل سریع این موضوع است.

بازداشت مدیر روسی تلگرام واکنش‌هایی به همراه داشته و رویترز با انتشار تصاویری گزارش داده که چند نفر در مسکو در نزدیکی سفارت فرانسه نوشته‌هایی در اعتراض به بازداشت مدیر تلگرام در دست گرفتند.

سفارت روسیه در پاریس اعلام کرده که تاکنون پاسخی از مقام‌های فرانسه به درخواست این سفارت برای دسترسی کنسولی به پاول دوروف دریافت نکرده و دولت فرانسه را به «عدم همکاری» متهم کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته از آنجا که آقای دوروف تابعیت فرانسوی هم دارد، فرانسه آن را تابعیت اصلی او در نظر می‌گیرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م / ح.ج
XS
SM
MD
LG