لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

تمدید قرار بازداشت پاول دوروف در فرانسه؛ تلگرام: مضحک است


تصویری از پاول دوروف پس از دیدار با وزیر ارتباطات اندونزی در سال ۲۰۱۷
تصویری از پاول دوروف پس از دیدار با وزیر ارتباطات اندونزی در سال ۲۰۱۷

مقام‌های قضایی فرانسه قرار بازداشت پاول دوروف، مدیر تلگرام، را تمدید کردند؛ در همین حال این شبکه پیام‌رسان اتهام مطرح شده علیه مدیر خود را «مضحک» خواند.

خبرگزاری فرانسه شامگاه یکشنبه چهارم شهریور به نقل از یک منبع نزدیک به تحقیقات گزارش داد مقام قضایی که تحقیقات پرونده زیر نظر او انجام می‌شود قرار بازداشت آقای دوروف را تمدید کرده است.

بر اساس قوانین فرانسه، مدت بازداشت متهم در مرحله بازپرسی حداکثر ۹۶ ساعت است و پس از آن، تصمیم‌گیری درباره آزادی یا ادامه بازداشت بر اساس اتهامات برعهده قاضی پرونده خواهد بود.

پاول دوروف، موسس و مدیر ۳۹ ساله پیام‌رسان تلگرام، شامگاه شنبه در فرودگاه بورژه نزدیک پاریس بازداشت شد.

حکم بازداشت او از سوی نهاد قضایی مبارزه با خشونت علیه کودکان در فرانسه و در ارتباط با اتهامات کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، آزار سایبری، جرایم سازمان‌یافته و ترویج تروریسم صادر شده است.

دستگاه قضایی فرانسه پاول دوروف را به عدم اقدام در برابر استفاده مجرمانه برخی کاربران تلگرام از این پیام‌رسان متهم کرده است.

در همین حال شبکه پیام‌رسان تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیر این شبکه «سفرای مکرر» به اروپا داشته زیرا «چیزی برای پنهان کردن ندارد».

این بیانیه که نخستین واکنش تلگرام به بازداشت مدیر این پیام‌رسان است، ضمن تاکید بر اینکه مدیر تلگرام مسئولیتی در قبال سوء استفاده دیگران از این شبکه را ندارد، اتهام مطرح شده مبنی بر مسئولیت او در این زمینه را مضحک خواند.

شبکه پیام‌رسان تلگرام همچنین تصریح کرده که در انتظار حل و فصل سریع این موضوع است.

پیش از این یک منبع نزدیک به پرونده گفته بود از سفر پاول دوروف به فرانسه در حالی که می‌دانست برای او حکم بازداشت صادر شده متعجب است.

یکی از بازپرسان این پرونده هم گفت: «مصونیت از مجازات برای تلگرام بس است».

در همین حال بازداشت مدیر تلگرام واکنش‌هایی به همراه داشته و خبرگزاری رویترز با انتشار تصاویری گزارش داد چند نفر در مسکو در نزدیکی سفارت فرانسه نوشته‌هایی در اعتراض به بازداشت مدیر تلگرام در دست گرفتند.

ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس، نیز با انتشار ویدئویی از مصاحبه پاول دوروف، از هشتگ «آزادی پاول» استفاده کرد.

سفارت روسیه در پاریس با اعلام اینکه تاکنون پاسخی از مقام‌های فرانسه به درخواست این سفارت برای دسترسی کنسولی به پاول دوروف دریافت نکرده، دولت فرانسه را به «عدم همکاری» متهم کرد.

با این حال به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، از آنجا که آقای دوروف تابعیت فرانسوی هم دارد، فرانسه آن را تابعیت اصلی او در نظر می‌گیرد.

تلگرام که یک پیام‌رسان رمزگذاری شده است در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دوروف و برادرش نیکولای راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن در دبی است.

پاول دوروف از سال ۲۰۱۴ روسیه را ترک کرده و محل اقامت او پس از آن دبی بوده است.

این پیام‌رسان مدعی شده که هرگز اطلاعات مربوط به کاربران خود را فاش نمی‌کند.

تلگرام با امکان ایجاد گروه‌های گفت‌وگو تا ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر متهم به انتشار اطلاعات نادرست و تکثیر محتوای نفرت‌انگیز، نئونازیستی، کودک‌آزاری، تئوری توطئه‌ یا تروریستی است.

XS
SM
MD
LG