لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

مرگ بابی چارلتون، از افسانه‌های تاریخ فوتبال


سر بابی چارلتون فاتح جام جهانی ۱۹۶۶ و اسطوره منچستر یونایتد، سه سال پس از مرگ برادر بزرگترش جک چارلتون، صبح شنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

بابی در ۱۰۶ بازی ملی توانست ۴۹ گل به ثمر برساند. از ۱۵ سالگی پیراهن منچستر یونایتد را پوشید و جزو نخبگان این تیم تحت هدایت سر مت بازبی بود که با عنوان Busby Babes قسمتی باشکوه از تاریخ فوتبال شده‌اند.

چارلتون ۱۷ سال برای یونایتد دوید که بخش اعظم آن در دوران سرمربیگری سر مت بازبی بود. طی این مدت سه قهرمانی لیگ به دست آمد. همچنین فتح جام باشگاه‌های اروپا و جام حذفی انگلیس.

عصر طلایی چارلتون با پیراهن شیاطین سرخ، دهه ۶۰ میلادی بود که یکی از رویایی‌ترین نسل‌های تاریخ این باشگاه شکل گرفت. شامل مثلث مشهور که سال ۲۰۰۸ از مجسمه‌شان در محوطه بیرونی اولدترافورد پرده برداری شد.

علاقه‌مندان به چارلتون زیر مجسمه او در بیرون اولد ترافورد به او ادای احترام کردند
علاقه‌مندان به چارلتون زیر مجسمه او در بیرون اولد ترافورد به او ادای احترام کردند

بابی چارلتون، جورج بست و دنیس لاو. روی هم ۵۰۷ گل در ۱۲۷۶ بازی برای یونایتد به ثمر رساندند. ملقب به یونایتد ترینیتی که چارلتون نبض بازی را وسط زمین در اختیار داشت. بست و لاو هم مقابل دروازه حریفان، مهار ناپذیر بودند.

چارلتون آخرین بازمانده از سانحه هوایی ۱۹۵۸ بود. سالی که یونایتد بعد از بازی با ستاره سرخ بلگراد به نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا رسید و در مسیر بازگشت به خانه بود.

بعد از سوخت‌گیری در مونیخ، دو بار تلاش خلبان برای برخاستن هواپیما بی‌نتیجه بود. او پیشنهاد یک شب اسکان در مونیخ را رد کرد تا برای بار سوم تلاش کند.

اعضای تیم قهرمان جام جهانی در ۱۹۶۶ که چارلتون در میان آنهاست/ نفر سوم نشسته از راست
اعضای تیم قهرمان جام جهانی در ۱۹۶۶ که چارلتون در میان آنهاست/ نفر سوم نشسته از راست

به دلیل بارش برف، انتهای باند لغزنده بود. هواپیما به حصارهای فرودگاه خورد و بال‌هایش جدا شد. ۲۳ مسافر شامل هشت بازیکن منچستر یونایتد جان باختند. بابی چارلتون گفت: «من هنوز در صندلى نشسته بودم، اما هواپيما حدود ۶۰ متر از من فاصله داشت.»

او برای تنها قهرمانی تاریخ فوتبال انگلیس در جام جهانی، دو گل در نیمه نهایی به پرتغال زد تا تیمش را به فینال برساند. در همان سال ۱۹۶۶ عنوان بهترین بازیکن جهان به انتخاب انجمن نویسندگان فوتبال را نصیب خود کرد.

سال ۱۹۷۳ از تیم محبوبش جدا شد. از معدود بازیکنانی که جام جهانی، جام باشگاه‌های اروپا و توپ طلا را به دست آورده. از سال ۲۰۱۶ جایگاه جنوبی اولدترافورد، سر بابی چارلتون نام گذاری شده است.

با اعلام خبر درگذشت چارلتون، منچستر یونایتد لوگوی سرخ باشگاه را در حساب‌های کاربری خود به رنگ سیاه تغییر داده.

فیفا، یوفا، ستارگان دنیای فوتبال از نسل‌های مختلف، اریک تن هاخ سرمربی و بازیکنان منچستر یونایتد، همچنین باشگاه‌های مختلف فوتبال جهان از جمله بارسلونا نیز در شبکه‌های اجتماعی خود به این چهره برجسته تاریخ فوتبال ادای احترام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG